טעימות קטנות של אושר מעדן פריאות
נתחיל בחדשות הרעות, הקליפ של המאמנת אירה ויגדורצ'יק הקשוחה והשנויה במחלוקת יושב על הז'אנר של 'זינה', מ"אנחנו במפה" בכיכובו של שלום מיכאלשווילי. סאטירה עם מספר לא מבוטל של פרקים בהם מככבת 'זינה' מאמנת התעמלות הקרקע הרוסייה הקשוחה והאכזרית.
החדשות הטובות – 'זינה' של 'אנחנו במפה' נולדה בהשראת לא אחרת מאשר אירה ויגדורצ'יק הקשוחה והשנויה במחלוקת. אז כנראה שמדובר בתיקו ואפשר להתפעל מהפרסומת של סנדלפור.
סנדלפור לא הצליחה למקם את עצמה במקום מעניין מלבד השם המוזר והקשה להגייה. אולם ערכים ממשיים של הריבה או המעדן לא עברו את סף הגירוי שלנו. רק עכשיו בעזרת הקליפ שמחזיר לתודעה שלנו את אירה חסרת הרחמים, אנחנו מבינים את התפקיד של סנדלפור בחיינו – להיות טעים, מנחם ומתוק אבל יחד עם זאת, בעל פרופיל בריאותי וקלורי מספיק טוב ואף יותר מזה.
הסיפור הוא סיפור על מאמנת שאנחנו רגילים שהיא מונעת מאת המתאמנות שלה את הנאות החיים. זו הקלישאה ולסצנה הזו אנחנו נכנסים. מתעמלות צעירות, ממושמעות ומאד רזות מתעמלות אגב מונולוג של אירה על מה הופך מתעמלת להיות טובה ומתעמלת מצוינת. ההבדל, אגב, בין מתעמלת טוב למצוינת הוא, בהתאמה, 'לעבוד' ו'לעבוד קשה'.
אבל אפילו לאירה יש נקודה רכה והיא מספרת לנו שגם למתעמלות מגיע פינוק אולם כאן היא נכנסת לרשימה מפורטת ומגרה במיוחד של כל הדברים האסורים. לי זה עשה חשק וכנראה שזו הכוונה. על דרך השלילה אנחנו למדים שלמתעמלות אסור שוקולד, סוכריות, שמרים, פבלובה, מלבי עם ורדים, מלבי בלי ורדים, עוגות, רוגלעך, מעמול. לאורך כל הנאום הארוך, הפחמימתי והמפורט הזה אנחנו עדים לתרגילי התעמלות מדוקדקים שהילדות מבצעות כשאירה צועדת כמו מפקדת סמכותית באולם ההתעמלות ונואמת.
"מה נשאר?" שואל את אירה הקריין והיא יורה "למה אתה שלילי?" ואגב שליפה של צלוחית סנדלפור קובעת: "יש סנדלפור ממאה אחוז פרי ללא תוספת סוכר לבן, חום, בז' אוף וייט. את זה אני מרשה!.
אז נכון שברור שמדובר בפרסומת אבל הכפייתיות של אירה שלא מסוגלת שלא להיכנס לרשימות של צבעי סוכר, שומרת שנחייך. דבר המפרסם עולה ומבטיח 'מאה אחוז פריאות', גג נחמד שמחבר בין הפרי לבריאות. 'אילונה!' שואגת אירה כשהיא רואה אותה אוכלת סנדלפור אדום שנראה כמו תות. אנחנו מפחדים שאירה תשתלח בה אבל היא שולפת סנדלפור צהבהב ומציעה לה "משמש". ואנחנו נרגעים.
הסיפור של מאמנת שנחשבת קשוחה על סף אכזרית, יחד עם מעדן שנתפס משמין ומלא סוכר, מאפשר לעשות את ה"הפרעה" הנחוצה כדי שנשנה את תפיסותינו ונראה את סנדלפור כמשהו שונה בתכלית מכל הריבות והמעדנים רווי הסוכר והחומרים המלאכותיים.
זה לא מספיק להרצות על תכולה ורכיבים, זה חייב להתלבש על סיפור שמאפשר לנו להתחבר לזה כחלק מהעלילה, ולייחס לו את המסקנות שנדמה לנו שאנחנו הסקנו.
מקוה שסנדלפור הבא יישב על פורמט דומה. אולי פרק שני במעללי אירה. אולי דמות תואמת אירה רק מעולם אחר. אבל לטעמי המותג עלה על מסלול נכון ואני מקוה שלא יירד ממנו.
עטרה בילר היא אסטרטגית של מותגים שפועלת על פי מודל הנרטיב. עטרה מחברת את נרטיב המותג עבור ארגונים וחברות מכל סוג, והוא משמש אותם לטפח מערכות יחסים מניבות עם קהלי היעד.