עכשיו אתה יודע | המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

ניתוח קמפיין: המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

אנחנו מושלכים לשיחות שנשמעות ונראות סבירות, והן גם מנוהלות בידי גברים שנראים לנו סבירים. משלנו. לא עבריינים, לא סוטים. עצמינו ובשרנו. ולכן זה חזק ומטלטל. ארבעה אספקטים שונים של זנות שקרוב לוודאי שלא חשבנו עליהם. לבטח לא על כולם. ואני סמוכה ובטוחה שיש עוד ועוד זוויות שאנחנו כחברה מפנים אליהן גב. כי לא נוח לנו להסתכל עליהן.
כל הקליפים נסגרים ב״עכשיו אתה יודע״.
והאמת היא שהמהלך הרוויח את האמירה הזו ביושר, כי הוא מציף דברים שלא ידענו. במיוחד גברים. במיוחד גברים שצורכים זנות או ששוקלים לצרוך זנות. הכי קשה לשנות עמדה של דברים שנדמה לנו שאנחנו כן יודעים. אבל אנחנו טועים.

האמירות השגורות שהקליפים מציפים הן:
״שתגיד תודה״ – כי ארבעה בחורים יחד ׳סוגרים לה את היומית׳.
״היא בחרה בזה״ – יכלה להיות מלצרית או קופאית או מנקה.
״זה לא לבגוד, זה לעשות דברים שאשתך לא מרשה״.
״שיהיה גבר״ – כמתנה לבר מצווה.
כל התפיסות הללו רווחות בקרב גברים, ולא רק גברים שנראים לנו כגברים ש׳הולכים לזונה׳. צריכת זנות מתורצת ומוצדקת שוב ושוב ושוב בידי גברים. ברגע שעולה ספק, ובכל הקליפים עולה ספק (״לבגוד?״, ״זה מה שהילד ביקש לבר מצווה?״, ״אני לא בקטע של לנצל איזו בחורה מסכנה״) צצים התירוצים – היא בחרה בזה, מתבגרים חושבים רק על זיונים, היא מרוויחה מזה, או שאתה רוצה לזיין או שלא – זה עולה כסף. במלים פשוטות – ללכת לזונה זה להתפקח, זה להפסיק לקטר, זה ללכת עד הסוף עם הגבריות שלך.
הלגיטימציה לצרוך זנות מפותחת ועתיקה כמעט כמו הזנות עצמה.
הקמפיין מציף את הצד האפל והמוכחש של זנות. מדובר בסחר באנשים. ולא סתם סחר אלא סחר מיני בנערות.
מדובר בשעבוד המלווה בפגיעה פיזית ונפשית. התעללות.
הקמפיין מעלה נתונים מחרידים כמו למשל העובדה שבמכוני ליווי מתה אישה אחת לחודש בשל פגיעה מינית. זה מגיע ישר אחרי שבסרטון המתנה לבר מצווה אומר האב לחברו שלקח את בנו לא לסתם לאיזו שבורה מהרחוב אלא למקצועית…
הקמפיין שומט את שטיח הסבירות והנורמטיביות תחת רגלינו, במיוחד רגלי הגברים, ומפנה את תשומת הלב לעבירה על החוק ועל כל סטנדרט מוסרי שהו. צריכה זנות היא התעללות גם אם, נגיד, התנהגת יפה. זה עדיין לא מצדיק את העובדה שהיא מתקיימת ושתרמת ולו בקצת למעגל הזה להתקיים.

המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות עושה עבודה נהדרת בכך שהוא אינו מטיף ואינו מחנך ובעיקר אינו פונה למוסרנות מפתה ומזמינה. הוא שם מראה מדויקת להפליא על החברה הישראלית הסבירה, על יפי הבלורית והתואר, החבר׳ה ה׳טובים׳. כל מי שלא נראה לנו שצורך זנות. בדיוק שם נעוצה האפקטיביות של המהלך שאני תקווה שיעשה נפשות ויסדוק היטב את המעגל האיום הזה.

עטרה בילר היא אסטרטגית של מותגים. היא עושה שימוש במודל הנרטיב במטרה לאתר את התפקיד הייחודי של המותג, ולתרגם את יתרונו האסטרטגי לכדי כלי ניהולי אפקטיבי, כזה שמטפח זיקה בקרב השוק, בונה מערכת יחסים מניבה עם קהלי היעד ומאפשר החזר על ההשקעה.