עקבו אחרינו ברשת

טורים ומאמרים

מדריך וקייס סטאדי: Marketing Automation על קצה המזלג // ליז בורנשטיין וטל בר זאב

פורסם

ב-

מרכיבים מחדש את הפאזל הטכנולוגי: לאחרונה נדמה שכולם מדברים על Marketing Automation,  בעידן בו הלקוח הוא הפנים של הארגון במדיה החברתית והכוח אצל הלקוח, לשיווק הפרסונלי ולמיקוד בלקוח קיימת חשיבות שארגון אשר ימעיט בערכה יפסיד. היכולת של הארגון להבין את הלקוח ולדבר אליו בכל אחד מערוצי התקשורת, עם התוכן הרלוונטי והמתאים ביותר לצורך שלו באותה נקודת זמן, היא זו שתשפיע. כדי להבין במה מדובר, לפשט את תהליכי האוטומציה המורכבים, להנגיש את הנושא לקהילת השיווק, ולהציג קייס-סטאדי של אוטומציה מאחורי הקלעים פגשנו את ליז בורנשטיין, יועצת ומומחית ליישומי מערכות אוטומציה שיווקית וטל בר זאב מנהל תחום אנליזה דיגיטלית וביג דאטה בפלאפון. 

ארגונים רבים עושים שיווק פרסונלי כבר היום, חלקם יותר וחלקם פחות, יש שהטמיעו ויישמו מערכות ניהול קמפיינים, פיתחו יכולות ניבוי וחיזוי בעולמות הנטישה וה Up sell/Cross sell או הטמיעו מערכות אופטימיזציה מורכבות לפעילויות השיווק, פיתחו מודלי ערך לקוח, סגמנטציה, מערכות ניהול לידים' מערכות אנליטיקה בעולמות הדיגיטל, ערוצי תקשורת חדשים כמו בוטים וצ'אטים ועוד. נראה כי לכל ארגון יש סביבה טכנולוגית שונה וייחודית, אין אמת אחת או מערכת אחת שבהכרח תתאים לכולם, יש התאמה מירבית של סט מערכות שנכונות לסביבה העסקית והיעדים של הארגון.

לעיתים נדמה שמייחסים למערכת Marketing Automation את כל מה שחולם עליו מנהל השיווק אשר רוצה להטמיע שיווק פרסונלי, אך חשוב לציין שפרסונליזציה זו תפיסה ארגונית רחבה הרבה יותר ממערכת Marketing Automation  המערכת היא רק הכלי הטכנולוגי שמאפשר לארגון ליישם חלקים מהתפיסה, כדי ליישם תפיסה רחבה ומלאה של שיווק פרסונלי על פי ה Best practice  לרוב קיים צורך ביותר ממערכת טכנולוגית אחת וזהו בעצם פאזל טכנולוגי, לעיתים חלקים בפאזל הטכנולוגי לא קיימים בארגון עדיין ולעיתים זו הבשלות העסקית שעוד חסרים בה חלקים, אבל מה שחשוב הוא שמנהל השיווק יבין עסקית לאן רוצה להגיע ומכאן הדרך לבניית הפאזל הטכנולוגי, אבני הדרך ומפת הדרכים למימוש החלום והחזון לרוב תהיה ברורה יותר .

עם כל זאת, אנחנו בהחלט יודעים לומר היום, אומרת בורנשטיין, שארגון בעידן הנוכחי שרוצה לשמור את הלקוח קרוב אליו לא יכול להרשות לעצמו לוותר על היכולות שמאפשרת מערכת Marketing Automation, זה לא Nice to Have זה Must to Have. קצרה היריעה מלתאר במאמר קצר את יכולות המערכת כולן אך אם אפשר לסכם בכל זאת הן יתוארו בחמש נקודות מרכזיות:

  • דאטה וצביעת לקוחות – המערכת ניזונה מהמידע הקיים במערכות הארגון ומעשירה את פרופיל הלקוח במידע דיגיטלי חדש כמו התנהגות גלישה, התנהגות באפליקציה, מיקום, פעילות במדיה ועוד.
  • סגמנטציה – יצירת וניהול קהלים (סגמנטים או טריגרים) על בסיס כל המידע (אופליין ואונליין) הזמין במערכת, וכהשיא מוטמעת באופן מלא המידע רחב ומגוון.
  • עיצוב התוכן – עיצוב התכנים והמסרים הדיגיטליים במקום אחד כולל תבניות אימייל, דפי נחיתה, הודעות פוש נוטיפיקיישן, הודעות טקסט, סקרים, מודעות למדיה ועוד.
  • מסעות לקוח ואוטומציה – תכנון וניהול מסעות לקוח רב ערוצים ואוטומטיים, כולל הפצה בערוצים השונים בהם אימייל, SMS, אפליקציות מובייל, אתר אינטרנט, דפי נחיתה וטפסים, מדיה ורשתות חברתיות וכן חיבור למערכת ה CRM של הארגון.
  • מדידה – ניטור בזמן אמת של הפעילות ותגובת הלקוח בכל הערוצים למסרים השונים אשר הוא נחשף אליהם והצגת דוחות אפקטיביות לטובת למידה ושיפור הביצועים.

קייס סטאדי אוטומציה שיווקית מאחורי הקלעים – Marketing Automation פלאפון

חברת פלאפון שמה לה למטרה להעשיר את היכולות של הארגון ולהיות חברה מובילה שתספק לכל לקוח חווית לקוח איכותית ומותאמת אישית היא , החברה החלה בהטמעת פתרון Marketing Automation במהלך השנה הנוכחית וכבר הטמיעה באמצעות הפתרון עשרות מסעות לקוח פרסונליים ורב ערוציים. חטיבת השיווק ותחום הדיגיטל וביג דאטה בחברה הבינו כבר בתחילת השנה שהשינוי הוא הכרחי ולאחר שנבחר המוצר והספק השותף הוחלט שיוצאים לדרך.

טל בר זאב מנהל תחום אנליזה דיגיטלית וביג דאטה בפלאפון מרחיב ואומר כי בארגון כמו פלאפון מערכת Marketing Automation  אינה יכולה להיות רק מערכת למיילים אוטומטיים, בעידן בו אנחנו מצפים מהמערכת לנהל עבורנו מסעות לקוח רב ערוציים ופרסונליים זה לא מספיק כי הלקוחות שלנו הרבה יותר מתוחכמים ורב ערוציים. האתגר שלנו הוא להיות בכל מקום בו הלקוח נמצא ובכל זמן אבל לדעת לפעול בצורה יוזמת או מגיבה רק ברגע הנכון עם המסר הכי רלוונטי.

מתחילת הדרך הפרויקט הוגדר בשני מסלולים מקבילים, מסלול עסקי ומסלול טכנולוגי ובכל אחד מהם מיפינו בשלב הראשון את הנושאים החשובים לנו ביותר כדי לצאת לדרך עם שלושת מסעות הלקוח הראשונים. במסלול העסקי פרטנו ואפיינו את המסעות והשלבים השונים במסעות הלקוח, והמסלול הטכני כלל את תיוג הנכסים הדיגיטליים שלנו במטרה לחבר התנהגות גולשים לפרופיל הלקוח בפלאפון, חיבור ערוצי המייל, ערוצי המובייל והסושיאל, ובנוסף בוצעה אינטגרציה למערכת קמפיינים קיימת המאפשרת לנו ליצור קהלים ממוקדים על בסיס כל מאפייני הלקוח ועולם הדאטה העשיר הקיים בחברה.

לדברי בר זאב, "בחודשיים הראשונים בעיקר למדנו את המתודה ובנינו תשתית בכדי שנוכל לצאת לדרך בחודש השלישי עם מסע הלקוח הראשון. ללמוד מה עובד יותר, מה עובד פחות, איפה צריך לשפר ומה צריך לחזק. למדנו איך כל לקוח שלנו מעדיף לתקשר איתנו, מתי להמשיך ולתקשר ללקוח את אותו מסר ולעתים מתי להפסיק, מתי לעבור לערוץ אחר, וגילינו שלפעמים שינוי של רק מילה אחת במסר עושה את ההבדל ברמת המעורבות של הלקוח. במקביל, בנינו תהליכי עבודה חדשים למנהלי השיווק וביצענו הדרכות עבורם כדי לרתום אותם מתוך האינטרס העסקי  של כל אחד מהם".

עוד הוא מוסיף "כמו בכל פרויקט היו לא מעט אתגרים ונתקלנו גם בקשיים, מנקודת המבט היום אם אצטרך לשים את האצבע על שלשת הדברים המשמעותיים שבזכותם אני מאמין שהצלחנו הם:

  1. שרשרת ניהולית תומכת ודוחפת להצלחה ללא וויתורים שמאמינה בצורך ובפתרון המלא.
  2. ייעוץ וליווי שוטף הוא הכרחי וחשוב מאין כמוהו, אמנם על הנייר בחרנו מוצר וספק מיישם אבל במציאות בחרנו שותף מיישם ויועצים מומחים עם אינטרס משותף המלווים אותנו לאורך כל הדרך גם הרבה אחרי ש"חיברנו את הברזלים והתשתית".
  3. מיתוג פנימי, כן לא פחות חשוב, בתחילת הדרך עבדנו קשה כדי להראות לכולם בארגון כמה הפרויקט והמערכת שנטמיע תוכל לעזור גם להם בתפקיד שלהם".

בר זאב מסכם ומוסיף כי "מנהלי השיווק מכירים ולמדו שהם יכולים לעשות יותר, הביקוש למסעות לקוח חדשים לטובת שיפור השרות והביצועים העסקיים גדל ובמקביל  אנחנו ממשיכים לשפר את הממשקים הטכנולוגיים של המערכת מול מערכות נוספות באמצעותם הלקוח מתקשר איתנו. המטרה – שיפור התוצאות העסקיות ע"י שימוש בערוצי התקשור המועדפים על הלקוח בין אם ערוץ יוזם או מגיב, ערוץ דיגיטלי או פיזי, כחלק ממסע הלקוח באינטגרציה מלאה ובזמן אמת.  רק כך נוכל באמת לממש את החזון של שרות מצוין, חווית לקוח איכותית ומותאמת אישית לכל לקוח."

המאמר נכתב על ידי ליז בורנשטיין, בעלים של חברת Be2see ויועצת מומחית לשיווק הפרסונלי ויישומי Marketing Automation בשיתוף עם טל בר זאב מנהל תחום אנליזה דיגיטלית וביג דאטה בפלאפון.

טורים ומאמרים

מאמר אורח: כל מה שרציתם לשאול על תופעת ה-TikTok // דולב משה

פורסם

ב-

לפני מספר ימים התארח בישראל ג'סי אנדרהיל, אם השם הזה לא אומר לכם דבר, כנראה שאתם לא עוקבים אחרי אושיות הפלטפורמה שצומחת מאוד בקרב קהלים צעירים מסביב לעולם – TikTok. מדובר באחד מכוכבי ה-TikTok הפופולריים בעולם, עם יותר מ-4.6 מיליון עוקבים, שיצר בשבועות האחרונים היסטריה במהלך הביקור שלו בישראל.

כדי שלא תישארו מאחור ועל מנת שתבינו את התופעה לעומק, החלטתי ליצור עבורכם מדריך קצר עם היכרות והצצה ל-TikTok.

עברה יותר משנה מאז שאפליקציית Musical.ly נרכשה והתמזגה לתוך אפליקציית TIKTOK. מאז הקאמבק, נמצאת האפליקציה בנסיקה וכבר הספיקה להוביל בראש מצעדי ההורדות, להמליך את הכוכבים החדשים של הרשת וליצור טרנדים שהפכו ללהיטי מיינסטרים.


הראפר Lil Nas X שהפך לכוכב בינלאומי בזכות האפליקציה | קרדיט: TikTok

יותר ממיליארד הורדות מסביב לעולם וכחצי מיליון משתמשים פעילים

לפי נתוני החברה- TikTok היא אחת הרשתות החברתיות הצומחות בעולם, עם 1.2 מיליארד הורדות, כבר בשנת 2018 היו לפלטפורמה יותר מ-500 מיליון משתמשים פעילים בחודש.

בעוד עולם המבוגרים ובתוכם גם מנהלי השיווק יודעים מעט על הפלטפורמה הצומחת ומתעסקים בעיקר באינסטגרם ופייסבוק- הופכת TikTok לתופעה שאי אפשר להתעלם ממנה.

לפניכם כל מה שאתם חייבים לדעת על הרשת החברתית הצומחת בקרב בני נוער וצעירים:

מבנה האפליקציה

האפליקציה מחולקת ל-3 חלקים עיקריים:

FOR YOU: פיד מבוסס אלגוריתם (בדומה לעמוד ה- Explore של Instagram) שבנוי על פרמטרים פרסונליים כמו מיקום ואופי התכנים שהיוזר צורך או מייצר איתם מעורבות וגם על פופולאריות וטרנדים (בדומה לסרטונים החמים ביוטיוב).

נעקבים: פיד אישי שמבוסס על תוכן עדכני או פופולארי של יוצרים שהיוזר עוקב אחריהם.

אתגרים וטרנדים:  הפלטפורמה מגדירה אתגרים מתחלפים לגולשים והגולשים מבצעים אותם בגרסאות שונות, לעתים ישנם גם אתגרים שנוצרים בצורה ויראלית ולא מונחים על ידי הפלטפורמה, לדוגמה אתגרים ישראליים שנוצרו על ידי יוצרים מקומיים.

טרנד השבוע | צילום מסך מתוך אפליקציית TikTok

קהל היעד

ל- TikTok בסיס משתמשים צעיר וממוקד, בארה"ב הקהל השולט באפליקציה הוא מגיל חטיבה ועד לגיל קולג', בישראל מדובר בקהל צעיר יותר- מתלמידים בבית ספר יסודי ועד לחיילים.

קידום ממומן ואורגני למותגים

בפלטפורמה ניתן לקדם מודעות ממומנות בדומה לרשתות החברתיות המוכרות והיא מאפשרת מספר מיקומים כמו מודעת כניסה, מודעות בפיד ואפילו פילטרים ממומנים.

גם כאן בישראל, ישנם מותגים שכבר צללו לפלטפורמה – מותגים כמו HOT, הפסטיגל, סרטי יונייטד ועוד שילבו מהלכים פרסומיים. הקמפיינים עלו בשיתוף של יוצרי TikTok מובילים תוך יצירת קריאטיב שרלוונטי לפלטפורמה ומשתלב בה בצורה אורגנית. מותגים שונים בארץ ובעולם מגדילים לעשות מקימים פרופילים בפלטפורמה ומנהלים בה תוכן שוטף על בסיס יומיומי.

לקמפיינים קריאטיביים ב-TikTok פוטנציאל תפוצה אורגנית גבוה מאד והם לרוב ישלבו בתוכם אלמנט של USER GENERATED CONTENT, שמטרתו לגרום לעוקבים להפיץ את המסר השיווקי ולהפוך בעצם לשגרירי המותג.

שידורים חיים ומונטיזציה

כאשר ליוצר TikTok יש יותר מאלף עוקבים בפלטפורמה, הוא יכול לעלות לשידורים חיים. במסגרת השידורים החיים יכולים הצופים והעוקבים לשלוח ליוצר מתנות ותרומות.

לאחרונה דיווחה יוטיוב שגם היא תשלב פיצ'רים דומים שיאפשר לצופים לקנות סטיקרים ותגובות מודגשות בלייב של היוצרים האהובים עליהם.

בדומה למונטיזציה עבור יוצרים ביוטיוב- זו הדרך של יוצרי ה-TIKTOK לייצר רווחים מהנוכחות שלהם באפליקציה.

גם הסלבס כבר שם…

כוכבי הנוער והסלבס הבוגרים, הבינו את כוחה של התופעה, אימצו לאחרונה את TikTok  באיחור אופנתי והצטרפו גם הם לחגיגה. בין הידוענים שהצטרפו לאפליקציה אפשר למצוא את עדן בן זקן, איתי לוי וגם כוכבי רשת ותיקים כמו קווין רובין.

המצטרפים החדשים | צילומי מסך מתוך חשבונות ה-TikTok של איתי לוי, עדן בן זקן וקווין רובין

כותב המאמר הינו דולב משה,

מנכ"ל בית התוכן השיווקי fresh young advertising. 

 

המשך קריאה

טורים ומאמרים

פייסבוק: מותג העל מתחדש // איציק ארנפלד

פורסם

ב-

לא לחינם קוראים לה 'ענקית הסושיאל'.

כולנו מכירים אותה, משתמשים לפחות באחת ממוצריה על בסיס יומי ושעתי, היא כיום הרשת החברתית הגדולה בעולם. היא גם מחזיקה בבעלותה את אינסטגרם ווואטסאפ המאד פופולאריות. לאחרונה, שמועות עיקשות ובלתי פוסקות טוענות שהיא מתכננת אינטגרציה מלאה בין שלושת הערוצים. זה עדיין לא קורה, לפחות בטווח הזמן הנראה לעין, אך בינתיים, כפי שדווח ב'רויטרס' היא הופכת להיות קבוצה ממותגת – קרי "אינסטגרם וואטסאפ מבית פייסבוק".

משמעות הדבר היא, שגם אם בינתיים פייסבוק לא עושה את הצעד המשמעותי של אינטגרציה ממשית ומלאה של שלושת הערוצים הענקיים שלה – כצעד ביניים היא נוקטת בשילוב של כל המותגים תחת סככה אחת, כאשר לשם כך היא תבצע מיתוג מחדש של מותג האם – פייסבוק, ומותגי הבת – ווטסאפ ואינסטגרם.

למען הסר ספק, בנוגע לנושא המיתוג מחדש לא מדובר בשמועות, דובר החברה אישר את הידיעה, תוך כדי שהוא מאשר את המניע שברויטרס נטען כי הוא הגורם למהלך. לדבריו "אנו רוצים להיות יותר שקופים לגבי המוצרים והשירותים שהם חלק מפייסבוק". שקיפות. זה הנושא בכל הסיפור, אם נצא מנקודת הנחה שאכן פיהם וליבם שווים.

ככלל, לא פלא שהם דוגלים במהלך שכותרתו 'שקיפות', בימים בהם פייסבוק כחברת המדיה החברתית הגדולה בעולם עומדת בפני בדיקה מדוקדקת מצד הרגולטורים. אלו מדקדקים עם החברה בנוגע לפרקטיקות השונות בהם היא צוברת ואוגרת דאטה ונתונים, האם החברה שומרת על על פרטיות המשתמשים, וכיצד ועם מי היא חולקת מידע עליהם.

מיתוגה מחדש של פייסבוק, זו הזדמנות מצוינת לקחת כמה תובנות על מנת להבין לעומק את המשמעות של מיתוג מחדש. אציין כי בהכנת המאמר הסתייעתי בדורון גולדברג, מנכ"ל חברת 'פירמה' למיתוג ואשף נודע בתחום.

המהלך של פייסבוק, בו פתחנו, מכונה בהגדרה המקצועית 'ארכיטקטורה מותגית'. המושג מבטא מצב בו חברת האם וחברות הבת מזינות אחת את השניה באופן שישרת את כולן בצורה מוצלחת. יתכן מאד, והסיבה בשלה פייסבוק יוצרת כעת ארכיטקטורה מיתוגית, היא משום שפייסבוק מודעת לכך שהיא סובלת לאחרונה מתפיסות שליליות ואובדן רלוונטיות ב-2019 – מעין זקנה אשר קפצה עליה בטרם עת. לוואטסאפ ואינסטגרם ישנן תפיסות חיוביות, הן פופולאריות ואטרקטיביות בעיני קהל המשתמשים, ובפייסבוק מקווים שהן יוכלו לעזור למותג האם – פייסבוק, שממנו החברה ממש אינה מוכנה להיפרד.

אך האם הסיכונים הנובעים ממיתוג מחדש נלקחו בחשבון אצל מובילי המדיניות בפייסבוק? בעיניי זו שאלה שיש  לקוות שהתשובה עליה חיובית. מדובר בסיכון לא מבוטל כלל.

ככלל, במיתוג מחדש ישנם כמה מרכיבי סיכון עיקריים. נפרט מעט:

הסיכון הראשון, הוא הסיכון הפנים-ארגוני – הקרע העלול להיווצר לעיתים בשאלת 'בעד ונגד' המיתוג מחדש עלולים להשפיע על אווירת הקונצנזוס בארגון. יש צורך להלך על חבל דק, ולנהל את התהליך בצורה חכמה, אחרת, עלול השכר לבוא בהפסדו. שכן כידוע, מרבית בני האדם אינם חובבי שינויים. זה עוד לפני שדובר על העלויות הכרוכות במיתוג מחדש, עלויות שלעיתים מעמידות בסימן שאלה רבתי את כדאיותו של המהלך כולו.

במקביל, ישנו גם סיכון מחוץ לפירמה, שכן דרושה מידה רבה של אופטימיות כדי להיות בטוחים שהלקוחות יאהבו וגם יתרגלו למותג החדש. פעמים רבות, מתברר שהקהל פחות אוהד את המיתוג המחודש מהמצופה ממנו. כך למדנו, למשל, מחברת קוקה קולה כאשר בשנות ה-80 היא יצאה עם המיתוג המחודש  New Coke, ולאור התנגדות ציבור הלקוחות שהצביע ברגליים, לא נותר לחברה ברירה אלא לחזור ל-Coca-Cola classic.

אם נבדוק את מקרה פייסבוק, היא נקטה במהלך עוקף סיכונים, זאת באמצעות כך שהיא מייצרת שינוי מינורי והדרגתי, בעזרת 'ארכיטקטורה מותגית' המייצגת בנוסף גם את אלמנט השקיפות, דבר אשר יגרום לאבולוציה של המותג ולא לרבולוציה. אמנם ישנם עדיין סיכונים למהלך, אך בהחלט נעשה כאן מאמץ למזער אותם, משום ששינויים מינוריים והדרגתיים אינם מורגשים, והם בעלי יכולת ספיגה החולפת מתחת הרדאר של כלל הגורמים הרלוונטיים.

הכותב: איציק ארנפלד סמנכ"ל שיווק בסוכנות הדיגיטל – Better digital

המשך קריאה

טורים ומאמרים

ניתוח קמפיין: "אל על טוקיו" // עטרה בילר

פורסם

ב-

אני רגילה שאל על מרוכזת מאד בעצמה כחברת התעופה הישראלית. למרות התחרות בזירת התעופה, ברירת המחדל של אל על היא ליפול להרגליה הנושנים והמוכרים כחברת התעופה הלאומית של ישראל. למשל – כאשר השיקה את הדרימליינר, הרגשתי שבמקום להפגין חדשנות, הוטסתי באל על כורחי לעבר הרחוק, בו דיברנו על גאווה לאומית וכחול לבן, ואל על הייתה אחד מהאייקונים של ישראליות מוחלטת. אל על נרדמת בקלות בשמירה ומתנהגת כמו מונופול ממלכתי, שמקדש את המולדת. ולמרות שהיא מציעה טיסות הלוך חזור, עמוק בפנים מעדיפה אל על  את הטיסות בחזרה הביתה, לישראל, על פני הטיסות אל העולם הגדול והלא ישראלי.

דווקא בגלל הנטייה הפחות מחמיאה הזו התלהבתי כפל התלהבות מהקמפיין החדש של אל על לטוקיו. מדובר בקמפיין הפשרה מבורך שמשחרר קצת את אל על מהסטואיות ומקרב אותה לציבור הנוסעים הפוטנציאליים שמזמן הבינו שישראל היא לא מרכז העולם.

זהו אמנם קמפיין מאד ספציפי שמקדם מוצר ספציפי אבל אהבתי את הגישה. אל על מבינה שלמרות שהיא יוזמת ומממנת את הקמפיין הזה – היא אינה מרכז העולם. אז כדי לא להביא צילומי image bank מטוקיו, נוצר הקונספט הפשוט והגאוני הזה שבו אנחנו נחשפים לאנימה או מנגה יפנית שכולנו ראינו, קראנו, צפינו ושיחקנו בה – רק שהדמויות הן צוות האוויר של אל על. המטוס של אל על משתלב באנימציה בין גורדי השחקים של טוקיו כשהוא נוסע על הקרקע ואפילו המילה טוקיו הכתובה באנגלית נראית כמו פונט יפני מעולם האנימה.

אני אוהבת כאשר מותגים מבינים שהחוויה שייכת ליוזרים, לצרכנים אי שם, ולכן היא חייבת להתכתב עם עולמם. ועם כל התשוקה לספר לעולם על החברה המפרסמת, ועל איך היא עושה ומצליחה, אל על מבינה שכדי להפיל את האסימון שהנה התחילו טיסות ישירות וכדאיות לטוקיו – עליה ללבוש את חווית המשתמש ולעצב תחושות ואסוציאציות שיקצרו את הדרך לחשוק ולרצות בהן. וכמובן – בסופו של דבר – לרכוש אותן.

אז אני מאד מקוה שמה שאנחנו רואים פה זו סנונית ראשונה של חברת תעופה ככל חברות התעופה שמבינות שהן רק מחוללות ומאפשרות, אבל הדרמה שייכת להמונים והם, ההמונים, הם המשאב שהחברה צריכה להפוך לשלה – ואת זה עושים רק בטוב ולא בכוח. כמו, למשל, לצייר אנימציות יפניות של דיילים וטייסים במדי אל על.

המשך קריאה

טורים ומאמרים

ניתוח קמפיין: "חיש גד טבעת יהלום מהקווקז" // עטרה בילר

פורסם

ב-

חישגד

אז ככה.

נפל לי אסימון.

זה לא שאנחנו חומרניים בני חומרניים וזה מכוער וזהו. זה לא שמי שאוהב כסף וחומר הוא full of shit. ההיפך הוא הנכון.

סיפורי חיש גד החדשים מגחיכים אנשים שמטיפים לערכים שאמורים להיות גבוהים יותר ממה שכסף יכול לקנות.

אבל הם עושים את זה באופן שברור שהם לא מאמינים לעצמם. הם אלה שלמעשה הם full of shit.

הבחור בחנות הצורף מדבר על רגשות אמת, אהבה כנה, ועל הסלידה שלו ממסחור הרגש כשהוא מתכוון לזהב ויהלומים. היהלום בטבעת האירוסין שהוא מתכנן לאהובתו זערורי וצריך זכוכית מגדלת כדי להבחין בו והוא נואם ומצדיק את זה. שום אבן לא תכיל את אהבתו האמתית, ומה שחשוב באמת בחיים לא יסולא בפז. ממש פז.

אבל הוא לא אמין, הוא מתאמץ, הוא חופר ולמען האמת הוא מייגע. והוא גורם לנו להתבייש כי גם אנחנו קצת כאלה.

ברגע שהגיבור שלנו זוכה בחיש גד הוא לא מניד עפעף ואץ לרכוש לאהובתו יהלום כחול בגודל של סלע מהרי הקווקז. כי כמה עשרות אלפי שקלים וכל התורה שלו בטלה בששים.

במקום לבוז לחומרנות, אנחנו נחשפים לצד הפחות מחמיא של חוסר חומרנות מעושה.

כולם רוקדים את ריקוד החיש גד שאני חייבת לומר שיש בו משהו קצת וולגארי ואפילו מיותר. הפרסומת מבהירה שהיעדר הכסף הופך אותנו לטרחנים פתלתלים. וכשכסף נופל לידינו וחושף את האידיאולוגיה שלנו בערוותה – מיותר להציג את ריקוד החיש גד הנקמני. ברור שלהצדיק את חוסר הכסף היה מזיע ולא אותנטי. ברור שהכסף שחרר לחופשי, מרבצן, את השאיפות הכמוסות והמודחקות.

כי המסר ומה שמעניין בו – הוא שכולנו , באמת שלנו, אוהבים דברים יפים ואין באמת פגם בלאהוב דברים יפים ויקרים. וכן, כולנו זקוקים לכסף כדי להגשים חלק מהפנטזיות שלנו שהן לא ממש בשמים.

זה לא רע, זה לא חומרני, זה לא חזירי לאהוב דברים יפים. זה מתחיל להיות מטונף ונקלה אך ורק כשאנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמינו. אז אנחנו הופכים למצחיקים ופאתטיים.

זהו משל הענבים החמוצים של איזופוס. השועל לא מצליח להגיע לענבים בהם חשקה נפשו אז הוא מסביר לעצמו שהם חמוצים. הוא מצדיק את ההפסד במקום להכיר בו ולחוות את האבדן. וכולנו חושבים שהשועל מרמה את עצמו.

אנחנו מתביישים בתשוקות שלנו, ולכן אנחנו מקלקלים ומלכלכים את הבלתי מושג, כדי לא להישאר עם התשוקה הלא ממומשת. מנגנון הגנה ידוע ורשום.

משם והלאה – כל התורות שאנחנו ממציאים על אסקטיות והסתפקות במועט – הגנתיות ולא ממש אמינות.

חיש גד רואה את זה. הוא רואה את האנשים שיתפתלו ויזגזגו כדי לשכנע אותנו ואת עצמם שכסף לא מהותי להם, וכי שום סכום שבעולם לא יצית או לא יכבה את האהבה. חיש גד חס עליהם אך לא קונה את מה שיש להם לומר.

חיש גד מוכיח לנו שדבריהם הם דברי הבל כי עובדה – ברגע שזכו בסכום החיש גדי שכבר למדנו שהוא לא התעשרות פנומנלית וזה לא משנה חיים אבל זה 'אחלה כסף' – הם משנים את הפילוסופיות שלהם. בשנייה.

חיש גד אומר לנו דבר פשוט – – במקום לשקר לעצמכם – תסתכלו במראה ותודו – לא היה מזיק לכם עוד כמה עשרות אלפי שקלים לסגור את הפינה שאתם כל כך מתכחשים לה. אז תרדו מהעץ ותחסכו מעצמכם נאומים מביכים כי בכל רגע נתון עשוי שטיח ההטפה להישמט תחת רגליכם ולהותיר אתכם איך לומר – קצת יותר אמידים. "זה אתה רק עם קצת יותר כסף" – זוהי הצעת הערך הכי כנה ובגובה העיניים שחיש גד יודע וראוי להציע. והיי, זה אחלה קונספט.

המשך קריאה

פופולארים לאחרונה

כל הזכויות שמורות © 2017-2079 | בשיתוף קבוצת ה-MIZBALA