יריב ענבר| צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

האקס פקטור שחיכו לו בתעשיית הפרסום והשיווק // יריב ענבר

פרסום ושיווק הולכים והופכים למשימה מורכבת ומאתגרת יותר משנה לשנה. כדי לראות החזר השקעה מהיר, המפרסמים נדרשים להתמקד בפרסום איכותי וממוקד, ודואגים להתאים אותו לקהל היעד.
למרות שהפרסום במדיה הדיגיטלית עבר מזמן את הפרסום בטלוויזיה ובעיתונות, ההגבלות על פרסום באינטרנט גדלות, ויחד עם מדיניות איסוף נתונים הכפופה לרגולציה שהולכת ומתעצמת, המדיה הופכת להיות זירה מאתגרת עבור המפרסמים, והם מוצאים את עצמם מתקשים למצוא אפשרויות פרסום אפקטיביות ומושכות. האם מציאות רבודה תהיה המענה עבורם?
לפני קרוב לחמש שנים כבש משחק ה"פוקימון גו" את שוק משחקי המחשב ומיליוני בני-אדם יצאו מביתם בסערה והחלו לחפש יצורים דמיוניים ברחובות באמצעות הטלפון החכם. המשחק הייחודי לא רק שהוציא את השחקנים מבתיהם, הוא גם חשף בפני העולם את המציאות הרבודה, טכנולוגיה שהייתה קיימת משנת 1992, אך נחשפה לעיני הציבור רק בשנים האחרונות.
מציאות רבודה הנה טכנולוגיה המשמשת כהעתק של המציאות, אליה מתווספים אלמנטים וירטואליים המתמזגים עם הסביבה הרגילה בזמן אמת ובאופן סימולטני. השימוש באלמנטים של צליל ואיורים על המרקע הופכים את המציאות הרבודה לאינטראקטיבית אף יותר מהמציאות הרגילה.

אז מה הקשר בין מציאות רבודה ועולם הפרסום והשיווק?
כאמור, שוק הפרסום והשיווק עומד בפני אתגרים חדשים כל הזמן. המציאות הרבודה פותחת בפני המשווקים דלת רחבה לעולמות שלא היו פתוחים בפניהם קודם לכן.
כך למשל, ענקית הרהיטים השוודית, איקאה, התבססה במשך שנים רבות על קטלוג נייר להצגת מוצריה. החברה הבינה שלא תוכל להמשיך עוד הרבה שנים עם קטלוג הנייר וחיפשה דרך חדשה להנגיש את מבחר הרהיטים שלה לצרכן. אפליקציית Ikea Place מאפשרת ללקוח לבחור רהיטים מתוך קטלוג וירטואלי, להציבם בביתו ולקבל תמונה מדויקת – כיצד ייראה הסלון עם הספה החדשה? לאחר הבחירה, ניתן להזמין את הסלון הביתה בלחיצת כפתור מבלי להגיע לחנות.

המציאות הרבודה לקחה גם חלק משמעותי בקרב רשתות ההמבורגר כאשר בורגר קינג השיקה קמפיין בו הלקוח צריך לכוון את הסמארטפון שלו לכל פרסומת של הרשת המתחרה ו"לשרוף" אותו במציאות רבודה, על מנת לקבל קופון להמבורגר. המהלך היה כה חכם ומוצלח עד שבורגר קינג דיווחה על עלייה של עשרות אחוזים בפדיון בכל איזור בו היה שלט של המתחרים וסניף קרוב שלה.

שימוש במציאות רבודה נותן מענה ומהווה יתרון משמעותי גם עבור מפרסמים בתקופה האחרונה, בה לקוחות רבים חוששים מאינטראקציות אנושיות מרובות או מהגעה למקומות הומי אדם. טויוטה השכילה לפתח אפליקציית מציאות רבודה עבור הדגם C-HR שלה, אשר באמצעותה יכול הרוכש הפוטנציאלי לחוות את הרכב מבפנים ומבחוץ מביתו, מבלי להגיע פיזית לאולם התצוגה. סוכנויות טויוטה דיווחו כי מאות רכבים כבר נמכרו באמצעות האפליקציה.

מציאות רבודה הנה טכנולוגיה מתקדמת שנכנסת אט-אט לחיינו ומשתלבת בתעשייה, במסחר, בשירותים ולמעשה כמעט בכל מקום בו יש צורך בהנגשת מידע. שוק המציאות הרבודה נוסק לגבהים חדשים וצפוי להגיע לערך של מעל 70 מיליארד דולר בשנת 2023. קמפיינים פרסומיים שעשו שימוש במציאת רבודה הצליחו להוכיח את עצמם בהיבטי החשיפה, מעורבות עם הלקוח ואף בכמות הכנסות.
על אף שהיכולות הטכנולוגיות קיימות, נדמה ששוק הפרסום בישראל נותר מאחור ועושה שימוש בשיטות שיווק מסורתיות. ההערכה היא שהמפרסם הראשון שיעז לפרוץ את תקרת הזכוכית בישראל יזכה בקמפיין פרסום אפקטיבי תחת הילה של חדשנות וקידמה, שבוודאי יובילו לחשיפה אדירה. מי תהיה החברה הראשונה שתעז ותפיק את קמפיין מציאות הרבודה הראשון בישראל?

הכותב הינו מנהל חדשנות עסקית בחטיבת מוצרי התוכנה של מטריקס – המשווקת של מוצרי VUFORIA למציאות רבודה.