עקבו אחרינו ברשת

חדשות

איך אפליקציה אחת כתבה מחדש את חוקי התוכן הסלולארי// עמרי מרכוס

פורסם

ב-

אפליקציית הטריוויה HQ הולכת נגד כל המוסכמות של תוכן סלולארי והתוצאה היא להיט חסר תקדים שמדביק למסך הקטנטן מיליונים ברחבי העולם פעמיים ביום. מה יש ב-HQ שאין במיליוני האפליקציות האחרות בשוק? איך הם מתכננים לממן אותה? ולמה אנשי שיווק רבים על הזכות לעשות איתם עסקים? עמרי מרכוס מנתח עבורנו את אחת התופעות יוצאות הדופן של העת האחרונה המשלבת אפליקציית טריוויה בזמן אמת עם פרסים ושידורי לייב

אחת לכמה זמן מגיעה טכנולוגיה שמערערת על כל האמיתות שהיו לפניה. מפרקת לחלוטין פרדיגמות שהתרגלנו לחשוב שהן מוחלטות, על זמניות ובלתי ניתנות לזעזוע. כזה הוא השגעון סביב ה-HQ TRIVIA. לדוגמה – לא משנה אם אתה צופה בסרטון יו-טיוב בשירותים או משחק קנדי קראש בשתיים בלילה- התפיסה לגבי בידור בסלולארי קידשה את העובדה שאנשים רוצים את הבידור שלהם בקצב, במקום ובזמן שבא להם. הגיעה HQ ואמרה "ממש לא". האפליקציה פעילה רק פעמיים ביום ורק למשך עשר דקות. בכך החזירה גם את אלמנט הציפייה וגם את אלמנט מדורת השבט לבידור. כל העולם באותו רגע חווה משהו משותף. הפעם לא כצופה בטלויזיה המסורתית אלא כמשתתף במכשיר הנייד. ועדיין נשאלת השאלה איך, לכל הרוחות, אפליקציה בלי עמוד פייסבוק, בלי אתר, בלי גוף מדיה גדול עם כיסים עמוקים מאחוריה – איך היא מצליחה לגרום למיליונים להתמכר ולהגיע בו-זמנית, פעמיים ביום למשחק טריוויה קלאסי לחלוטין?

אפשר לשנוא או לאהוב את יוצרי HQ – אבל הם כנראה עושים שיווק נכון ומדויק

בימים בו העולם מגלה, כי מכר את תשומת לבו בפרוטות לפייסבוק ולגוגל, מדהים לראות שמבלי משים הם הצליחו לחדור מבין הארמיות ולהגיע להמונים. היזם ניב דרור כתב בבלוג הפופולארי שלו PRODUCT HUNT על המספרים – בבחירות האחרונות בארה"ב חגג ערוץ היו-טיוב הותיק THE YOUNG TURKS הישג של מאה אלף צופים בו זמנית. ב-HQ, שהושק באוקטובר 2017,  הם הגיעו ל-1.2 מיליון משתמשים פעילים אחרי פחות משלושה חודשי פעילות. מאז המספר יותר מהכפיל(!) את עצמו. זה מספר מטורלל כי זה לא משתמשי פייסבוק שעושים לייק לעמוד בו לא יבקרו לעולם – משתמשי HQ הם שחקנים פעילים שמתייצבים ברגע נתון אחד, במקום מסוים, לצריכת אותו התוכן – שני מיליון שחקנים ברגע נתון עם רמת ריכוז גבוהה זה מספר משתמשים שהמדיה המסורתית מוכרת את האמא שלה בשביל לקבל ובפרופיל שהפרסומאים מחפשים בנרות. למרות שאין נתונים רשמיים, זה לא יהיה מופרך להעריך כי קהל חובב טריוויה שייך לקבוצה סוציו-אקונומית ממוצעת ולמעלה מזה.

כאמור, מדובר באפליקציה אשר פעילה רק פעמיים ביום. בשעה 3 ובשעה 9 שעון ניו-יורק. בשאר הזמן אין בה כלום למעט לוח תוצאות, כפתור "הזמן חבר" וקאונטר לקראת המשחק הבא. רגע לפני השעה היעודה נצבעת האפליקציה בטורקיז, סגול, צהוב. מוסיקה מקפיצה מחדדת את נימי הציפיה למשהו שעומד להתרחש. על המסך הסלולארי עולה סקוט, המנחה הקבוע ומעדכן מה חדש היום, מברך את המשתתפים הקבועים והאקזוטיים וגורם לתחושה שמשהו גדול ומשמעותי עומד להתרחש. בעיקר על ידי ציון כמה משתתפים נמצאים עכשיו באפליקציה. 12 שאלות ברמת קושי מתגברת. עשר שניות לענות על כל שאלה. שחקן שעונה נכונה יכול להמשיך ולשחק בסיבוב הבא, האחרים עוברים לעמדת צופים בלבד. בתום 12 השאלות הפרס מתחלק בין מי שענה נכונה על כולן. בדרך כלל מספר דו או תלת ספרתי של זוכים מתחלק בפרס של דולרים או עשרות דולרים בודדים למשחקים רגילים בשבוע (אם כי כבר היה זוכה יחיד שקיבל 25,000$). בתום השידור האפליקציה חוזרת למוד שומר מסך עד למשחק הבא. כמו כל הרגל – מדובר על 7 ימים בשבוע במשך כל ימות השנה.

אחרי שהיוצרים נשבעו שלעולם לא יהיו פרסומות בזמן המשחק – בימים האחרונים הולכת ומתבהרת התוכנית השיווקית שתתמוך בהם. כדאי שמשהו יכניס שם כסף, אחרי הכל תוך שישה חודשים הם מחלקים לא מעט ממנו- 1,223,000$ אם לדייק (חישוב לא רשמי שעשה השבועון TIME). איך הם ממנים את הפעילות העניפה שלהם? התשובה בסוף. קודם כל צריך לבנות את המוצר, את הסיפור שלו ואת הקהילה הנלהבת שתפיץ אותו.

קהילה חזקה ומתמידה

אולי אין תשובה אחת לסוד ההצלחה אבל התובנה הבסיסית שלהם היא שהמשחק הוא רק כלי ליצירת ותחזוק קהילה. ב-HQ מדרבנים בלי הפסקה חברי קהילה להביא חברים נוספים. אנשי HQ נתנו את הדבר המתבקש והוא יתרון משחקי – אקסטרא חיים. כלומר גם אם טעית, אתה יכול להמשיך לשחק עוד פעם. בנוסף לאלמנט החומרי ישנו המנחה, שמברך שחקנים מתמידים בתחילת הפרק ובכך מחזק את הנאמנות לקהילה.

המנחה

המנחה הקבוע, סקוט רוגאוסקי, גם הוא חלק מההרגל. כמו חבר ותיק שאתה בסדר שנמצא איתך בתור לסטארבקס, באוטובוס ואפילו בשירותים. לא סתם הוא זוכה למעמד של כוכב וכבר, לטענתו,  סירב להצעות לעבור להנחות תוכניות טלויזיה בפלטפורמות המסורתיות. רוגואסקי התפרסם לרגע לפני שנתיים כשיצר סרטונים שלו בסאבווי בניו-יורק קורא ספרים פיקטיביים, אבל אין ספק שיש לו יכולת מדהימה לאלתר ולתת תחושה אותנטית שהוא באמת ובתמים מתרגש מהמאורע.

קהילה עם קיום גם בחיים האמיתיים

אמנם אין לאפליקציה פייסבוק או אתר אבל הטוויטר משמש כבסיס דרכו המפעילים מעדכנים ללא הרף בהתפתחויות ועושים כבוד לחברי קהילה בולטים. ועדיין ההישג הגדול של HQ היא הוצאת הקהילות מן הוירטואלי אל העולם האמיתי. מי שיכתוב ההאש טאג של HQ יקבל שפע של תמונות של אנשים יושבים ביחד – חברים למשרד, בני משפחה בסלון, קבוצה בברים, סטודנטים שמשחקים בהפסקה ועוד. התחושה היא שיש פה משהו גדול מעוד סתם אפליקציה. יש פה כמעט כת. קהילה של סגידה לעקרון של ידע ששווה להם כמה דולרים. העובדה שמספר מפורסמים דוגמת ג'ימי קימל סיפרו על ההתמכרות שלהם וגם משפיענים פחות גדולים יצרו הייפ מסביב למשחק – עשתה את שלה, אבל מה שמקסים במיוחד זה הצורך של משתמשים אנונימיים להעלות את הסרטונים שלהם משחקים, או זוכים. כמו שאפשר לראות בסרטון היו-טיוב הזה בו חצי מיליון צופים ראו איך מישהי זוכה ב-11$ מתלהבת כאילו זכתה בלוטו ובפיס באותו כרטיס.

השאלות

יתרון נוסף שנצלו אנשי HQ היה העובדה שהשאלות עצמן. בעוד שבמשחקי הטריוויה הקלאסיים היה אלמנט מתסכל שלפעמים גרמו למשתמשים להרגיש בורים – פה לא מעט מהשאלות הן על החיים עצמן וקוראי ספרות רוסית קלאסית או מתמטיקאים לא בהכרח יהנו מיתרון כלשהוא. כותבי השאלות יוצרים שאלות "שובבות" עם אלמנטים ויראלים. הרבה פעמים מושאי השאלות עצמם – משפיענים ברמה כלשהיא התרגשו מהכבוד ושמו צילום מסך בטוויטר של השאלה בה הוזכר שמם.

השפעת הקהל

דבר מרשים נוסף ב-HQ זו יצירת התחושה של הקהל שהוא משפיע אמיתי על מהלך העניינים. שהבחירות אותן הוא עושה ינווטו את מהלך השידור ויהיו להם משמעות אמיתית. לא עוד "צופים" כמו בשעשועונים קלאסיים אלא חווית 360 שמספקת את הריגוש של ההשתתפות, בלי הסכנה של ההשפלה בפני האומה ועם סיכוי לפרס כספי וחשוב הרבה יותר – הסיכוי להתגאות כמנצח ברשתות החברתיות. בגרסה הבריטית של המשחק יושק בימים הקרובים פיצ'ר חדש ומסקרן במיוחד שאמור לחזק את תחושת הרשת החברתית באפליקציה. מסקרן במיוחד איך זה יסתנכרן עם ה-DNA של המשחק.

הפרס

כמו שיודעים מי שנמצא באפליקציה מימיה הראשונים – כמות המשתתפים לא תלויה בגובה הפרס. זה מוכיח שיש לפרסו משמעות משנית אל מול הסטטוס החברתי שהזוכים יכולים לטעון לו. כי מה זה כסף מול האפשרות להתגאות שאתה חכם יותר משני מיליון אנשים אחרים. רובם המכריע של השחקנים מקבלים פרסים קטנטנים לחשבון הפייפל שלהם ואזכור של שמם בשידור. את כספי הזכיה ניתן לפדות תוך 90 יום ורק כשהם יותר מעשרים דולר. משמע זכיה אחת רק מדרבנת את השחקן להתמדה בשימוש באפליקציה.

התראות חכמות  

ב-HQ על משלוח רק שתי הודעות ביום. אחת לפני כל משחק, מספר דקות מדוד היטב לפני כך שהמשתתפים יוכלו להתארגן – אולי לקבץ מסביבם כמה אנשים לפני, אולי למצוא מקום שקט. ההודעות הטיזריות של האפליקציה משתפרות בלי הפסקה וגם נעשות ממוקדות יותר כך שמי שעוקב אחרי האפליקציה כבר מספר חודשים – רואים עבודה סופר אפקטיבית בבדיקות A/B.

המתחרים

זה לקח זמן קצר במיוחד בטרם יצאו מתחרים ל-HQ. הראשון היה THE Q שטוען שהוא טכנולוגית טוב יותר מהמקור ו-QuizBiz שהבשורה שלו היא מנחים סלבס דוגמת ויקליף ג'ין. ואז הגיעו גם Beat the Q ו-SWAGIQ ו-CASH SHOW. וכמובן אי אפשר על סין שם יש גרסה דומה במיוחד בשם MILLION DOLLAR HERO שכיאה לסינים מחקה את המקור עד לרמת הצבעים של האפליקציה. אף אחת מהאפליקציות נכון להיום לא מדגדגת את המספרים של HQ.

מה הלאה?

HQ גייסה לפני חודש לא פחות מ-15 מיליון דולר לפי שווי של 100 מיליון דולר. שבוע אחר כך היא חתמה על הסכמי חסות בסכומים אסטרונומיים עם וורנר ברדארס. במסגרת החוזה עשו ב-HQ סופר משחק עם פרס של 250,000$ לקדם את הסרט READY PLAYER ONE ביום יציאת הסרט. גם עם NIKE נחתם חוזה במסגרתו מימנה החברה משחק בהפתעה עם פרס של 100,000$ אבל עם פרס מיוחד למאה הזוכים הראשונים – משהו ש"כסף לא יכול לקנות". המשהו התגלה כנעלי NIKE בגרסה מיוחדת לחובבי טריוויה.

ממש לא רע יחסית לחברה עם מוצר בטא שרחוק מלפעול חלק. יש יותר מדי גליצ'ים טכניים, כמות המשתמשים גורמת לשכבת הצ'אט על השעשועון להיות קקפוניה בלתי נשלטת, הקהל שהפסיד חותך באכזריות באמצע השידור מחוסר עניין ועוד לא מעט סוגיות שידרשו פתרונות יצירתיים. הבעיה העיקרית שלהם היא מה עכשיו? דור ה-Z לא שומר חסד נעורים והאפליקציה והקהילה חייבות להתפתח. כל דבר כזה יגיע עם תג מחיר. הגדלת הפרס תוריד מהאלמנט של "משחקים בשביל הכיף" ותגרום לרמאויות, תופעה שאת ניצניה כבר מתחילים לראות. משחקי נישה וחלוקות גיאוגרפיות יפגעו במיקוד של הפעילות (כלומר חלוקה לגרסאות גיאוגרפיות תגרום לירידה בכמות של המשחק המרכזי). כרגע, מפתיעים ב-HQ את המשתמשים הקבועים באמצעות פרסים רנדומליים או הופעות אורח של מנחים סטייל בנץ מ"רחוב סומסום" או ג'ימי קימל.

אגב, מנחה שותף יכול להיות גם נדלן פרסומי בעתיד, נניח האיש של OLD SPICE או קולונל סנדרס. מכיוון שב-HQ חוזרים ואומרים שאין להם כוונה להכניס הפסקות פרסומות קלאסיות עולה השאלה איך מייצרים מודל הכלכלי הגיוני. האם הם מתכננים לנצל את הנדלן הפרסומי של דקות ההמתנה לפני השידור? אולי לעשות שאלות בחסות מפרסם כזה או אחר, אולי לתת את ה"אקסטרא לייף" כבונוס בעבור פעולה למפרסם (קנה מקדונלדס, הירשם לטינדר וקבל שי) ואולי בכלל למכור ישירות לצרכן את ה"אקסטרא לייף" או מנויי פרימיום? הייתי שמח לקבל מסקוט את התשובה.

 

חדשות

שי פלאי מונה למנהל שיווק מג'יק תעשיות תוכנה Magic Software

פורסם

ב-

שי פלאי התמנה לתפקיד מנהל השיווק בחברת מג'יק תעשיות תוכנה Magic Software Eterprises . קודם לכן, שימש פלאי כמנהל הדיגיטל של רשת המלונות רימונים.

לפלאי ניסיון של מעל 15 שנים בתחום השיווק הדיגיטלי, מתוכם שש שנים בהובלת התחום הדיגיטל בחברת Radwin מקבוצת רד-בינת. בשנים האחרונות ניהל והוביל שי פרויקטים דיגיטליים בשטראוס מים וכן כיהן, כאמור, עד לאחרונה, כמנהל הדיגיטל של רשת מלונות רימונים.

המשך קריאה

חדשות

תוצאות סקר המפרסמים לשנת 2019: אנשי השיווק מסתערים על הפרסום בדיגיטל

פורסם

ב-

בסקר המפרסמים של קהילת מנהלי שיווק מצייצים בשיתוף חברת הסקרים Segmanta בנושא מגמות פרסום בשנת 2019 השתתפו למעלה מ-320 אנשי שיווק ופרסום מתעשיות מגוונות | לפי הסקר: מרבית אנשי השיווק יגדילו תקציבי המדיה בדיגיטל על חשבון המדיות המסורתיות | כ-80% יעשו שימוש מרובה בתוכן | שליש מאנשי השיווק לא יפרסמו באתרים – האתר היחיד ששומר על דומיננטיות הוא ynet |  תקציבי הפרסום ברדיו ובפרינט ייחלשו ומחצית מהנשאלים בתעשיית הפיננסים ציינו כי ימשיכו לפרסם במידה רבה בטלויזיה – כל הממצאים לפניכם

הסקר שהתקיים במהלך החודשים ינואר-פברואר בקהילת השיווק כלל 326 משתתפים חברים בקהילת השיווק מתוכם כ-64% מנהלי שיווק מתעשיות מגוונות בכל הענפים והתחומים במשק, מתוכם כ-17% מתחום מוצרי הצריכה.

הדיגיטל כאן להישאר

לפי הסקר, המדיה השלטת ב-2018 הינה המדיה הדיגיטלית, למעלה מ-93% מאנשי השיווק פרסמו במדיות הדיגיטליות, שליש מהנשאלים פרסמו בטלויזיה, מחציתם פרסמו בפרינט ולמעלה משליש ברדיו.

למעלה מ-70% מהנשאלים ענו כי התקציב הגדול ביותר של הפרסום יופנה לדיגיטל כמדיה עיקרית וכ-17% ענו כי התקציב הגדול ביותר יופנה לטלויזיה, 6 אחוזים בלבד יפנו את התקציב הגדול לפרינט ופחות מ-3% לרדיו.

לפי הנשאלים, נתח התקציב של המדיות הבאות יגדל משמעותית ב-2019 – כ-29% בחרו בדיגיטל, מחצית מהנשאלים השיבו כי תקציב הפרסום בטלוויזיה ישאר ברמת התקציבים של 2018. אחד מתוך 5 נשאלים השיב כי תקציב הפרינט יקטן משמעותית ב-2018 וכ-20% נוספים השיבו כי גם תקציב הרדיו ייקטן ב-2019 לעומת אשתקד.

מאמינים במשפיענים 

בקרב הנשאלים הייתה אחידות דעים בנוגע לדומיננטיות של השימוש של המשפיענים בפעילויות השיווק לשנת 2019 וכ-80% השיבו כי יעשו שימוש במשפיענים במהלך השנה הקרובה.

גם ב-2019 התוכן הוא המלך 

הרוב המוחץ של אנשי השיווק שהשיבו על הסקר ענה כי בשנת 2019 יעשה שימוש בתוכן במידה רבה ומשמעותית – מעל 40% השיבו כי ישקיעו במידה משמעותית בתוכן ו-39% נוספים ענו כי ישקיעו במידה רבה בתוכן.

הפלטפורמות המובילות בפרסום – פייסבוק, גוגל וכל היתר

דומיננטיות לפלטפורמות הפרסום של ענקיות הטכנולוגיה – פייסבוק וגוגל  – אנשי השיווק בחרו בפייסבוק כפלטפורמה הפופולרית ביותר לפרסום בשנת 2019 עם רוב מוחץ של כ-85% מהנשאלים, גוגל מיד אחריה עם 73% מהנשאלים, אינסטגרם מבית פייסבוק זוכה לכ-70% מהצבעות המשיבים, YouTube מיד אחריה עם כ-62% מהמשיבים, Outbrain רביעית עם כ-40% מהנשאלים, מיד אחריה Taboola עם 38%, לינקדין עם כ-27%, ארטימדיה עם כ-19%.

פרסום באתרים: Ynet בראש
מעל 40% מהנשאלים השיבו כי יפרסמו ב-Ynet בשנת 2019, במקום השני Mako עם 37.6% וכשליש מהנשאלים השיבו כי לא יפרסמו באתרים כלל. וואלה עם 28% מהנשאלים ובקרב האתרים הכלכליים – גלובס לפני TheMarker וכלכליסט עם כ-28% מהנשאלים שהשיבו שיפרסמו במדיה. בזירת הספורט – אתר ספורט 5 מוביל כבחירה המועדפת על אנשי השיווק על פני אתר One בפער זעום.

עם הפנים ל-2025 – המדיות שיושפעו לטובה/לרעה 
אנשי השיווק ציינו כי המדיה הפופולרית ביותר לפרסום בעתיד הקרוב הינה אינסטגרם עם 53% מהנשאלים, הדומיננטיות של גוגל תלווה אותנו גם ב-2025 עם כלי הפרסום הפופולריים וזירת הוידאו YouTube. אאוטבריאן וטבולה ראש-בראש וסנאפצ'אט תידעך לפי תשובות הנשאלים. פייסבוק עם פחות מ-24% מהמשיבים, ארטימדיה עם 12% מהנשאלים.

 

מי מהמדיות תידעך לדעת המפרסמים בעתיד הקרוב?
לפי הנשאלים סנאפצ'אט עתידה לדעוך כמדיה פרסומית (מעל 42% מהנשאלים), כ-40% השיבו כי יקטינו תקציבים בפייסבוק, מעל 27% בטוויטר, 13% ו-12% אאוטבריאן וטאבולה בהתאמה.

 

המשך קריאה

מצייצים jobs

תוכן בחסות

קראו גם

כל הזכויות שמורות © 2017-2079 קבוצת המזבלה + מנהלי שיווק מצייצים