עקבו אחרינו ברשת

טורים ומאמרים

ניתוח קמפיין: "70 שנה לישראל, יש במה להתגאות" // עטרה בילר

פורסם

ב-

עטרה בילר, לפ"מ
עטרה בילר, לפ"מ

מביך ומביש. אין לי מלים טובות יותר לתאר את הקליפ הזה. הוא מסמל יותר את מה שלא הישגנו כחברה וכמדינה יותר מאשר מה שכן. עשינו דרך ארוכה ואיך לומר – חזרנו במובן מסוים לנקודת ההתחלה. היוהרה היא אחד הדברים הכי מכוערים שיש וקמפיין 'יש במה להתגאות' חוטא בחטא היוהרה. ככה, בלי שום תחכום, צניעות או מודעות עצמית לטון השחצני והארוגנטי, ותוך התעלמות מההישגים האמתיים שהישגנו, מתפרצות דמויות אל המסך בצעקות של "ישששש" (אפילו לא מקורי אם ניזכר שיש גבינה צהובה של תנובה עם ה-gag הזה..) וצורחות את ההישגים שלהן.

זאת רשמה פטנט על הסטארט אפ. הגו'דאיסטיות זכו במדליות אולימפיות. כולם נותנים כאפות זה לזה. עגבניות השרי של החקלאי, שמסתובב עם מריצת ארגזים, נמכרות ברחבי העולם, "מסיימים היום את בה"ד 1!!" – נובחים במקהלה חבורת צוערים כשהמפקדת שלהם, איך לא, קצינה ממוצא אתיופי, ואם עוד לא הסמקנו מספיק הם עונים לה "יששש" לשמע פקודת "שתיים שלוש!". כידוע – "שתיים שלש" זה קדימון ל "הקשב". אבל יש דאחקה: במקום הקשב יש יששששש. אם עוד לא הבנו שמדובר בתהלוכה מלאכותית ומאולצת שעושה שימוש בעברית מצוחצחת שאנשים לא משתמשים בה, מדוקלמת מתוך התעקשויות מהוקצעות ומלוטשות של משרד התרבות והספורט שאנחנו-יודעים-מי-עומדת-בראשו – אז יש עוד.

חגיגות 70 למדינה – לשכת הפרסום הממשלתית

קבוצת גברים עטויי טליתות כיפות וחולצות לבנות, שלא לגמרי ברור לאיזה זרם דתי הם שייכים, מכניסים ספר תורה. והם גם אומרים "מכניסים ספר תורה!" בזעקות שמחה וצהלות מחול. וכדי להקפיד ולא לקפח את הוותיקים והראשונים, מופיע זוג קשישים במרפסת ביתם ומשננים: "סללנו כבישים, ייבשנו ביצות" ובמעבר חד ודרמטי צץ, מתוך מכסה ביוב, איש שמייצג כמובן את שכבת הפועלים והצווארון הכחול ומכריז בקול סינטטי "בנינו מדינה!". בשלב זה, כשלא ברור אם אנחנו בהצגה של בוב הבנאי, או בסאטירה של "ארץ נהדרת", האדם הסביר מחכה לפואנטה. כאילו לא יכול להיות שזהו זה. אז יש לי חדשות. זהו זה. המנחה הכאילו – חתיך צורח "יששששש". חברתו הסטארט-אפיסטית – זו עם הפטנט – שואלת אותו לפשר פרץ הרגשות הזה והוא עונה לה: "סתם… שמח".

כשכלו כל הקיצים וברור שנפלנו חזק מרימים כל משתתפי מצעד הגאווה שהוא ההיפך מ'מצעד הגאווה' בנוקשותו, בפנאטיות שלו, בזיוף הצבוע והחנפני שלו, את הידיים למעלה, ובשוט הרואי, מלמעלה – למעלה זועקים כולם ביחד, נכון, ניחשתם נכונה: "ישששששש!". אחרי הקתרזיס הזה, עולה כותרת :" אחרי 70 שנות, יש במה להתגאות". וגם שרים את הסיסמא ואתם יודעים מה? זה הקטע הכי טוב בכל הקליפ הזה. יש במה להתגאות נשמע כמו הבטחה לתוכן הרבה יותר מעניין ופחות צפוי מראש.

אז אם נסכם: מדובר בקליפ שכל כולו יציאה ידי חובה. קליפ שמנסה בכל מאודו לתת ביטוי למגזרים בעם, להישגים מענפים שונים, לקבוצות אתניות ודת וגיל שונות. אבל ככל שהוא מתאמץ יותר – הוא זועק הכחשה, התעלמות מהחלש, התרחקות מהתקופה ומהשפה האמתית, ממה שבאמת מעורר בנו גאווה, מהישגים פחות תחרותיים ויותר אנושיים כמו באמת מצעד הגאווה, כמו המחאה האזרחית ועוד תנופות שאפשר להתגאות בהן אבל שברור שהממשלה לא רואה, ואם היא רואה – זה נמחק מהפרוטוקול.

אני רואה בעיני רוחי את השרה ממיינת ושוללת רשימות אינסופיות של "במה להתגאות" ובוררת את הפוליטיקלי קורקט הפופוליסטי, את מה ומי שיצביע בעדה, את הכאילו פתיחות שאולי רק היא חושבת שיש לה. הקמפיין מלווה בשילוט חוצות עם עוד דוגמאות של מצליחנים בינלאומיים שמוכיחים את המוצלחות וה-startup nation שאנחנו, והוא יותר ממדר מאשר מכליל את מקורות הגאווה שלנו, ולדעתי יש גם, לפעמים, במה להתבייש.

טורים ומאמרים

ניתוח קמפיין: "yes קומסי קומסה" // עטרה בילר

פורסם

ב-

עטרה בילר
עטרה בילר, yes (אהוד רומנו)

על הרבה דברים אפשר להתפשר. לא על הטלוויזיה. זוהי הפילוסופיה של יס, ואכן, בקליפ שבכלל לא נראה כמו פרסומת, משתפים פעולה סטפן לגר ואמלי בן סימון (אלנה פלונקה בשמה האמיתי) כשהם שרים על כל מה שישראל לא משהו בהם. לא מספיק טובה בהם. כל מה שישראל "ככה –ככה" בהם, או כמו שאומרים בצרפתית – comme ci comme ca (קומסי קומסה).

המבנה פשוט וכואב. כל דבר שמתקרב להיות נפלא – יש בו פגם או פשרה. למשל – הנשים או לה לה אבל הנימוסים לא משהו סליחה, קום סי קום סה. אנחנו מדינה נחמדה אבל יש בה אנשים לחוצים בלי סוף, רוצים שלום אבל רבים כל הזמן, וכך הלאה, עוברים דרך שחקני כדורגל במדרש, מסמנים 'ככה ככה' על חופשת סקי בחרמון, על הפקקים ביום ראשון, מגיעים לפרסומות – הכל ככה-ככה. עוברים על החדשות ועל החינוך. הכל קום סי קום סה, כל זה כדי להגיע לערב ולרגע מול הטלוויזיה. אותו רגע שיס מטפחת ומקדשת מיומה הראשון. רגע האסקפיזם. ואז, אומרים לנו סטפן ואמלי, לטלוויזיה אסור להיות ככה ככה. היא חייבת להיות מושלמת. בניגוד לקליפ המקור, הפרסומת מגיעה ל-yes. כנגד כל הדפוס הפשרני והמחופף של הישראלים, yes מבשרת שלמות וטוטאליות. אל תסתפקו בטלוויזיה ככה ככה כשאפשר ליהנות מ-yes.

קומסי קומסה – מקאן תל אביב

אז אין פה feature ספציפי שהפרסומת מדברת עליו, או ערוץ או תוכן ש-yes מעוניינת לקדם. אבל היא עושה הפגנת כוח ומפגינה מובילות. הכל במדינה שלנו סובל מחלודה. הכל פה סוג ב'. החיים לא משהו ולא רק שעל רקע כל זה מתנוסס מותג ששואף לשלמות, התפקיד של הטלוויזיה בחיים האפורים – הופך להיות יותר משמעותי. טלוויזיה קיימת כדי לברוח ממציאות וככל שהמציאות לא משהו – האחריות של הטלוויזיה לאפשר לנו להסתכל לצד האחר, ממנה והלאה – כבדה יותר. וכן, yes מקבלת על עצמה את האתגר הזה ועומדת בו בכבוד.

הטריק של קליפ ארוך שלכאורה אינו פרסומת שממנו נולד קליפ קצר שהוא כן פרסומת נחמד אבל לא מטלטל. ראינו כאלה דברים בעבר, מה גם שאמלי בן סימון כבר מזוהה כפרזנטורית של yes מקילומטרים. אבל למרות זאת אהבתי גם את הפרסומת וגם את הלא פרסומת. סטפן לגר כריזמטי ומוכשר שאין דברים כאלה. הכוראוגרפיה אליפות ויש בה אלמנטים של צעד דהירת הסוס של גנגם-סטייל ואפילו קצת של דבקה מג'נון, אבל למי אכפת כשהקוקיות-נטע-ברזילי של סטפן לגר מתנוססות בגאון ומספקות לנו, בשילוב מצחיק עם אלנה – אמלי הילדה – בידור משובח לעילא. הרי בידור זה מה ש-yes התחייבה לספק לנו מאז ומעולם!

המשך קריאה

טורים ומאמרים

10 הכללים לסרטי תדמית מנצחים // יריב עמית

פורסם

ב-

10 הכללים לסרטי תדמית מנצחים >>

העולם עובר לוידאו, מידי יום אנו נתקלים בסרטוני וידאו של חברות ומוצרים הזוכים לעשרות ומאות אלפי צפיות . לצרכנים דור ה y ו ה z אין סבלנות לקרוא. וידאו הוא המלך החדש. כמעט כל חברה שמעריכה את עצמה, יש לה כיום סרט תדמית מרשים, המציג ב60 או 120 שניות את מי ומה שהיא .
אז מה הופך סרטי תדמית למנצחים, להלן דוגמאות של סרטים כאלה שאספנו מכל העולם .
10 הכללים ליצירת סרטון תדמית מנצח:

  1. הוא מרתק את קהל המטרה – בדרך כלל אחרי 20 שניות הקהל מתחיל להשתעמם, בידקו שהסרט מחזיק את הקהל בעניין לכל אורכו.
  2. מתאים לערכי ודי אן אי החברה – אין 10 ערכים, מומלץ לשים דגש על ערך אחד שיוביל, מקסימום 3 ערכים, לדוגמא: צניעות, מסורת או חדשנות.
  3. בניית שפה תקשורתית – ממש כמו במיתוג, היום 70% מהקמפיינים בדיגיטל מקדמים ומעודדים וידאו, לכן חייבת להיות שפה ברורה, אשר ניתן להשתמש בה שוב ושוב על מנת ליצור אחידות וערך מוסף מצטבר למותג שלך.
  4. גורם ללקוח להגיד – אני רוצה כזה, אני רוצה לעבוד עם החברה שבסרט הזה.
  5. נראה מיליון דולר- האיכות מעידה על המקצועיות שלך, לעולם אל תתפשר על נראות הסרט! פרופורציות: כמה סרטי תדמית תעשה לאורך השנים..?. גם אם צריך לשלם קצת יותר . זה שווה .
  6. הסרט צריך לגרום לקהל המטרה להרגיש או ללמוד משהו חדש על המוצר או החברה שלך.
  7. סיפור יוצר בולטות ועניין – אני לא מאלה שמחייב סיפור, גם סרט תדמית עם כותרות נכונות וצילומים מדהימים יכול לעשות את העבודה . אולם סיפור יוצר עניין רב יותר. סיפור מחייב אותך להיות נועז יותר, כי תמיד תרצה להראות את המוצר שלך ולמנות את היתרונות שלו, לפעמים סיפור מציג צד אחד בלבד, אבל יוצר אימפקט ענק על תדמית החברה.

לכל סיפור טוב יש: התחלה   -עוצרת ובולטת המציגה בעיה או תיאור מקרה, עלילה – גוף הסרט – מרתקת, וסיום – מפתיע ומרגש המעביר את המסר של המוצר.

  1. סרט מודולרי – היכול בקלות רבה להיחתך לסרטים קצרים יותר הבונים את מה שנקרא היום את " הוידאו ברנדינג".
  2. מקורי- ככל שהסרט שלך יהיה מקורי- כלומר – שבתחום שלך "עוד לא עשו כזה", כך הסיכוי שיזכרו אותו וישליכו על תדמית החברה שלך כאיכותית ומיוחדת.
  3. הכל מתחיל מתסריט אחד מדויק- תזכור את זה, עד כמה שאנו חיים בעולם ספונטני, יצירתי, פנטזיונרי, אם התסריט שלך לא יהיה מדויק כמה שיותר, פריים בי פריים, רוב הסיכויים שלא יצא סרט טוב. בשלב הצילומים אין  הרבה מקום לאלתורים.

 

מספר דוגמאות לסרטוני תדמית מהטובים בעולם

חוש הומור לסרט תדמית תמיד נחשב למקורי – ראו מה עשתה חברת risual

סיפור טוב- חברת ריבוק לא מראה את המוצר אלא את ערכי המותג  הגורמים לאנשים להזדהות איתם ובעקבות זאת להתחבר למוצר

אנימציה מקורית יכולה לעבוד יותר טוב מכל סרט תדמית מציאותי סרט שעשתה חברת tangoe

סרטון עם סיפור מצחיק ומקורי של חברת slack

סמסונג מציגה – הסיפור במיטבו. סרט תדמית חובק עולם שלבסוף נפתר ומחזיק אותך הצופה בדרמה' מתח , מעין סרטון קולנוע קצר

רעיון אחד גדול – מה עושה חברה קטנה לתרגום שפות שרוצה ליצור בולטות היא משווה את עצמה לענק: גוגול טרנסלט .

סרט של חברת elan translate המציג, מה היה קורה עם שף היה משתמש בתרגום של גוגול ואלן בשימוש במתכון, מה היה יוצא לו בסוף. רעיון גאוני

הגש את הסיפור שלך היטב- סרט תדמית שעשתה חברה למיתוג – blueoceanideas

שימו לב לאיכות הסרט, הלוק של מיליון הדולר, שימו לב כיצד מתוך סיפור של מסעדה, מגיעים על מה זה מותג.

סרט מעולה המשלב איכויות צילום מדהימות ודמות שמספרת בצורה מעניינת ועקיפה, למה צריך אותה.

סרט תדמית מדהים, גנרי, שנעשה משימוש רק של מאגר תמונות וידאו הנקרא dissolve כולל קריינות של קול סמכותי, המחברת את כל האימאג'ים בצורה מושלמת. שימוש במאגרי תמונות לרוב מרים את איכות הסרט גבוה גבוה.

הצגת הבעיה – סרט תדמית לתוכנת ניהול קמפיינים דיגיטלים בשם hubspot, מאוד ברור, צעיר, מגדיר היטב את הבעיות  והפתרונות

רעיון אחד גדול- ראו כיצד חברת catterpillar מציגה את הטרקטורים והכלים שלה, על פי המשחק של הוצא את לבנת העץ מבלי שהמגדל ייפול.

פשוט וגאוני

סרט תדמית לחברת fresh books כל כך פשוט וכל כך אפקטיבי. החכמה היא בזוויות הצילום, הרקע, והכי חשוב זה להביא את הלקוח לספר את הסיפור בצורה משוחררת, ואותנטית

סרט תדמית עבור חברת liberty global שמתבסס על דמות אחת שמתראיינת אבל   תראו איזה יופי יוצרים עניין ומעבירים את כל המסרים

סרטוני טיפים עם פרזנטור , כל כך פשוט , בתקציבים קטנים , הכי חשוב לשמור על אותו מבנה כל   הזמן

השקת קולקציה , סרט תדמית למעצב אופנה , המתאר את השלבים בהשקת קולקציה , הפונטים העכשווים, הקצב המודרני . והטיפים שהם נותנים הינם נכונים לכל סרט: קבל החלטות קשות , שבור מספר חוקים.

לסיום אחד מהסרטים הטיפוגרפים היפים ביותר שנעשו שייך לחברת apple :seeing things different

 

 

הכותב: יריב עמית, מנכ״ל העדשה – בית הפקות וידאו יצירתי.

 

 

 

המשך קריאה

מצייצים jobs

תוכן בחסות

קראו גם

כל הזכויות שמורות © 2017-2079 קבוצת המזבלה + מנהלי שיווק מצייצים