עקבו אחרינו ברשת

ארגז כלים לתוכניות עבודה

איך לבנות תוכנית שנתית במודל Reverse Engineering? // ישראל בלכמן ואמיר שניידר

מדוע חשוב לפני ההסתערות על תוכניות העבודה השיווקיות לבצע סיכום מושכל של השנה השיווקית החולפת ומהן מטרות הסיכום השנתי? רגע לפני בניית הגאנטים, ישראל בלכמן ואמיר שניידר משרטטים את הדרך המומלצת לבנות את תוכניות העבודה השנתיות בהתבסס על תובנות השנה החולפת. חלק א' בסדרה

פורסם

ב-

איך לבנות תוכנית שנתית במודל Reverse Engineering? // ישראל בלכמן ואמיר שניידר
קרדיט צילום: תקווה מהבד ויעל פומרצ'יק

2018 מתקרבת וזאת הזדמנות מצוינת, וגם הכרח, לבחון את השנה שהייתה ולתכנן את השנה הקרובה. זאת ההזדמנות להסתכל על הדרך שעברתם השנה, לחגוג את הניצחונות שלכם, לזהות נקודות חולשה ולהציב לעצמכם אתגרים מקצועיים חדשים. זאת ההזדמנות שלכם לדמיין את הדבר הגדול הבא מבחינתכם, לגייס עבורו תמיכה בארגון וכמובן גם את המשאבים הדרושים כדי לממש אותו

זה תמיד מפתה לרוץ קדימה לתכנון של השנה הבאה, להכריז על "הסיפור הגדול" שלה, ולוודא שבתכנון השנתי מופיעים כל הטרנדים החמים והמדוברים ביותר, וכל זאת מבלי שנעשה סיכום וניתוח של השנה שעברה.

למרות שנהוג לדלג עליו, לסיכום השנתי של השנה החולפת יש חשיבות עליונה ביצירת התשתית לתכנון השנה הבאה. הסיכום השנתי יכול ללמד אותנו – מה *באמת* עבד, יצר ערך, ותרם לפעילות העסקית, ומה עבד פחות. בנוסף הוא יכול ללמד מה היו האתגרים, החסמים וצווארי הבקבוק שצריך לפתור ולשפר בשנה הבאה. זאת גם הזדמנות לבחון בצורה כנה את המשאבים שעומדים לרשותנו בתוך הארגון ואת שיתוף הפעולה בין היחידות השונות שלו.

אז לפני שנדבר על בניית תוכנית שנתית, נתעכב במאמר הנוכחי על הסיכום השנתי ככלי מרכזי להנחת התשתית לתכנון שנה קדימה בתהליך Reverse Engineering – ככל שנשכיל להבין ולנתח את הדרך שעברנו, כך נוכל לסלול בצורה חכמה ומושכלת את היסודות לפעילות השיווקית העתידית שלנו.

לסיכום השנתי יש שלוש מטרות, שמהוות גם את שלושת החלקים שלו:

  • להסתכל בצורה כנה על השנה שחלפה על ההצלחות והאתגרים שלה, ולייצר Baseline – בסיס להשוואה לפעילות בשנה הבאה.
  • לציין ולחגוג ניצחונות.
  • המלצות לשנה הבאה.

חלק 1 – הסתכלות בצורה כנה על השנה שחלפה:

  • יעדים מול תוצאות – איך הצלחנו ביחס ליעדים?
    הדרך הטובה ביותר לעשות את זה, היא על-ידי חזרה למסמך המטרות והיעדים שהצבתם לעצמכם בתחילת השנה שחלפה, להציג אותם ולערוך השוואה לתוצאות בפועל. במידה ולא יצרתם מסמך כזה, או שבמהלך השנה המטרות והיעדים השתנו, תנסו לשחזר אותם. זאת אפשרות פחות טובה, אבל חשובה ובכל מקרה חשוב שתהיה הסכמה ביניכם לבין בעלי העניין האחרים בארגון שלכם לגביהן.
  • השנה במספרים – זה המקום לסכם באמצעות כמות מצומצמת של מדדים (KPI'S) את הפעילויות השיווקיות המרכזיות שניהלתם. שימו לב – כאן צריך לצמצם ולהתמקד במדדים המרכזיים בלבד. בפעילות איסוף לידים, לדוגמא, חשוב לציין את סכום הכסף שהושקע בפעילות, כמות הלידים שנאספו, שיעור ההמרה ליצירת ליד, והעלות הממוצעת לליד. רצוי ביחס ליעדים או לבנצ'מרקים של השוק, אם ניתן למצוא כאלה. המספרים האלה הם הבסיס להשוואה (ה-Baseline) לפעילות שלכם בשנה הבאה.
  • מה עבד ומה עבד פחות? כדי לעמוד ביעדים שלכם ניהלתם שורה של פעילויות מתמשכות, פרויקטים וקמפיינים. זאת ההזדמנות לשים דגש על מספר פעילויות שעבדו טוב בצורה בולטת ולחילופין גם על פעילויות שעבדו טוב פחות.
  • מה היו החסמים להצלחה? בהקשר של פעילויות שעבדו פחות טוב – מה היו הסיבות לאי ההצלחה או לאי העמידה ביעדים. מענה כנה ומבוסס ככל הניתן על השאלה הזאת יאפשר לכם לערוך שיפור משמעותי לקראת ובזמן השנה הבאה.
  • מה צריך לשפר? שם המשחק: כנות
    אף אחד לא מושלם ותמיד אפשר ללמוד ולהשתפר. מהם המקומות שצריך להשתכלל ולהשתפר בהם בשנה הבאה?

חלק 2 – לחגוג ניצחונות

במהלך השנה שחלפה היו מספר פעילויות ששווה לשים עליהן זרקור – עשיתם ניסיון בכלי חדש שהצליח במיוחד? הרצתם קמפיין שהביא תוצאות טובות במיוחד? או מהלך שיצר תגובות מוצלחות במיוחד? זכיתם בפרס? זאת ההזדמנות שלכם לעצור ולציין בפירוט את ההצלחות ולנסות להסביר מה היו הגורמים להצלחה.


חלק 3 – המלצות לשנה הבאה

זהו החלק המסכם של מצגת הסיכום השנתית וה"הרמה להנחתה" לתכנון של השנה הבאה. על בסיס המידע שאספתם והצגתם לגבי השנה של חלפה, תייצרו רשימה של משימות מרכזיות שראוי לדעתכם לשים עליהם דגש בשנה הבאה. חלקו אותן לשלושה חלקים:

  • פעילויות שהוכיחו את עצמן בשנה שחלפה ואותן צריך להמשיך ולשפר.
  • פעילויות שהצליחו פחות, אבל חשוב להמשיך לנסות ולשפר אותן.
  • פעילויות חדשות שחשוב להתנסות בהן.

שימו לב – כדי שהסיכום והתכנון השנתיים יהיו אפקטיביים הם צריכים לעמוד בשני תנאים:

  • להיות פשוטים
  • להיות מחוברים ליעדים עסקיים

עד כאן פרק א' בסדרת המאמרים העוסקת בסיכום ותכנון תוכניות העבודה השיווקיות, בפרק הבא נציג את המתודולוגיה הנכונה לתכנון תוכנית עבודה בהתבסס על היסודות שהצגנו לעיל ונפרוט אותם למספר צעדים פשוטים לביצוע. אהבתם את המאמר? יש לכם שאלות או מעוניינים לחוות את הניסיון האישי שלכם על בסיס המוצג לעיל? מוזמנים לשתף, לשאול ולהתייעץ איתנו. נשמח לענות על כל שאלה.

אודות כותבי המאמר:

ישראל בלכמן – הבעלים של חברת TLM.Marketing שמסייעת לסטארטאפים, חברות וארגונים, לתכנן, להקים, למדוד ולשפר את אופרציות הדיגיטל שלהם. בעבר מנהל מחלקת הדיגיטל של מיקרוסופט ישראל וסמנכ"ל האסטרטגיה של חברת בלינק. ישראל משמש כמרצה לשיווק דיגיטלי ומסחר אלקטרוני באוניברסיטת בר אילן וכמנטור לסטארטאפים במספר תוכניות האצה לסטארטאפים.

אמיר שניידר, מקים קהילת מנהלי שיווק מצייצים ומנהל שיווק העוסק בשיווק, חדשנות ודיגיטל. אמיר הינו מנהל שיווק מנוסה ומרצה בנושא ניהול קהילות בעידן הדיגיטלי. בדצמבר 2016 דורג אמיר בדירוג 40 המשפיעים מתחת ל-40 של אתר אייס בשיתוף עם ארטימדיה, בזכות פעילותו בקהילת השיווק.

למאמרים נוספים בסדרת ארגז כלים לתוכניות עבודה ליחצו כאן

ארגז כלים לתוכניות עבודה

נוירומרקטינג: זכוכית מגדלת לראש של הלקוח שלך // סיון פרידמן יוסף

פורסם

ב-

קרדיט תמונה אור קפלן

רגע לפני שאסביר את המונח בכותרת, נסו להיזכר בפעם האחרונה שעשיתם קבוצת מיקוד לפני עליית קמפיין גדול ובדקתם אם המיתוג מעורר אהדה, האם האריזה החדשה תגרום ללקוח להושיט את היד למדף, עם איזה סרטון כדאי לעלות לאוויר, ואיזה קונספט שיווקי יכול להיות טעות עסקית פטאלית.

מאז ומעולם מטרת העל שלנו, כאנשי שיווק, היא למקסם את תועלות המותג – כלומר, להבין את הלקוח שלנו, לחדד את הצרכים והרצונות שלו, לדעת מה מרגש אותו, מה מניע אותו לפעולה ומה יגרום לו לרכוש דווקא את המותג שלנו. כדי לדעת את כל אלה, צריך להבין מה קורה עמוק במוחו של הלקוח.

סטטיסטיקות וסקרים זה מצוין – אבל מאחוריהם יש אנשים שמונעים בעיקר מאינסטינקטים לא רצוניים שלא נמצאים בתודעתם ולכן לנו אין גישה אליהם – וכאנשי שיווק, אנחנו בהחלט זקוקים ליכולת הניתוח הזו.

נירו-מרקטינג: כשהיד שולפת מוצר מהמדף – זה התת מודע שקיבל את ההחלטה

אז, עד היום, על מנת לנתח את קהל היעד שלנו ולהבין לעומק את צרכיו, הייתם עושים שימוש בכלי מחקר מסורתיים כגון: קבוצות מיקוד, סקרים, ראיונות אישיים ועוד. יחד עם זאת, עם הזמן, עלו אינספור מחקרים בנושא זה אשר העידו כי אנשים אומרים משהו אחד אך בפועל מתנהגים אחרת לגמרי, ולא, הם לא משקרים! הם אפילו אומרים את האמת (שלהם), אבל הם פשוט לא יודעים מה הם באמת מרגישים.

למשל, ידעתם שחשיפה ללוגו של מקדונלד'ס תגרום לכם לקבל החלטות מהירות יותר, אימפולסיביות יותר ולא כלכליות בעליל? ואילו לוגו של אפל יגרום לכם להרגיש ולהיות יצירתיים הרבה יותר? ידעתם שתשלמו על אגרטל פי שתיים רק בגלל שהוא הרגיש לכם קריר יותר מהמתחרה הזהה לו? או שתביעו חמלה גדולה יותר כאשר תריחו ריח נעים של עוגיות?

בחיי היומיום, הצרכן נחשף לאלפי פרסומות ולאינספור פיסות מידע המגיעות מכלל החושים לנוירונים במוח, כל אלה יחד מתורגמים בסופו של דבר לתהליך שבו מתקבלת החלטה שמקורה בתת מודע.

אז האם יש לנו בכלל מושג מה קורה במוחו של הלקוח שלנו?

בין אם מדובר במיתוג, בקמפיין של מאות אלפי שקלים או בבחירת המסרים השיווקיים, האם אנחנו יכולים להיות בטוחים שהעברנו את המסר הנכון לאדם הנכון?

בשנת 2002 נולד תחום חדש הנקרא Neuromarketing (ובעברית: נוירו-שיווק), תחום זה הגדיר מחדש את עולם השיווק והפך אותו למדעי ע"י שילוב בין מדעי המוח לעולם השיווק. מדע הנוירומרקטינג, נעזר בידע וכלים מתחום מדעי המוח (כגון: FMRI ו- EEG המודדים פעילות חשמלית במוח) המאפשרים לנו לנתח את התגובות המוחיות, התת מודעות של הצרכן ובכך לנבות הצלחות או כישלונות של מסרים שיווקיים שונים.

איך נכנסים למוחו של הצרכן?

כיום מתבקש כי החלטות עסקיות ושיווקיות יתקבלו בזירה מדעית ומדויקת על מנת למקסם את המשאבים והתקציב ולפעול במינימום טעויות אסטרטגיות וטקטיות.

מגוון הכלים הקיימים כיום בשוק מאפשרים ניתוח מעמיק עבור בחינת מסרים שיווקים. למשל, מכשיר ה-EEG אשר מתעד את הפעילות החשמלית במוח, מספק משוב צרכני חסר תקדים אשר מצמצם את הפער בין מה שהצרכנים טוענים שהם מרגישים כלפי מוצר לבין מה שהם מרגישים כלפיו בפועל – בזמן שימוש או בקונטקסט מסוים אשר נמדד במהלך הניסוי.

כלי חשוב נוסף הינו ה- Face Recognition, אשר מאפשר זיהוי פנים בזמן אמת וניתוח מיקרו הבעות פניו של הנבדק בניסוי. כלי זה מאפשר יצירת סקאלת רגשות אשר נמדדו בזמן הניסוי והצלבה של אחוז רגש מסוים (למשל: פחד\שמחה\עצב וכו') בעת צפייה בסרטון, בתמונה ואפילו בגלישה באתר מסוים.

הכלי הנוח והמוכר ביותר לשימוש הינו ה-Eye Tracking (מעקב עיניים) אשר מתבצע באמצעות מצלמת הטלפון או המחשב של הצרכן ונותנת מידע אודות אילו אלמנטים משכו את תשומת ליבו באתרי אינטרנט, בפרסום ועוד. מדדים אלו נותנים ניתוח מדויק של אינטראקציית הצרכן עם התוכן והנראות שלנו בדיגיטל ומאפשרים לנו קבלת משוב מיידי ומהימן של חווית הצרכן.

מחקרי נוירומרקטינג בעולם ב-2019

בארה"ב ובאירופה, כבר נעשו הרבה מחקרי נוירומרקטינג אשר שילבו מספר כלים טכנולוגיים חדשניים למיפוי וניתוח רגשות ותחושות של הצרכן המשפיעות על החלטות הקנייה.

מותג הבירה הבלגית הידועה Stella Artois ביצעה מחקר נוירומרקטינג לאחר חשיפה הקמפיין החדש שלה ב-2019 "Change up the usual". הקמפיין התמקד באופן מפתיע, דווקא באישה ובחר לעשות חיבור בין מותג הבירה לנשים, חקרנו האם ביסוס המשקה כגברי השתנה בעקבות הפרסומת החדשה:

המחקר שילב שני כלי נוירומרקטינג שונים: מעקב עיניים יחד עם ניטור וניתוח רגשות, בנוסף לסקר מקדים. נתוני המחקר הראו כי בתחילת המחקר וטרם הצפייה בסרטון, המשתתפים קישרו משקאות בירה לגברים, בעוד שלאחר הצפייה בסרטון, התוצאות השתנו ואחוז האנשים שתפסו בירה כמשקה "גברי" פחת (ירד מ-29% ל-17%). – ברמה התת מודעת הקשר של בירה לקטגוריה "משקאות לנשים" התחזק (עלה מ-13% ל-21%). בנוסף, הפרסומת השיגה את מטרתה – חיבור המותג עצמו לקטגוריה "משקה לנשים", על אף הסטריאוטיפ.

רגע לפני סיום אם אני צריכה להקביל את דבריי לחיים האישיים שלך, אז אני מחזירה אותך לרגע הזה ששלפת בקבוק קוקה קולה מהמדף בקיוסק בעקבות דחף לא מוסבר, כנראה בגלל שהמוח שלך ראה שניה לפני זה שלט ענק עם הלוגו המוכר, או שפגשת מישהי מגניבה בחולצה אדומה שאולי אם הייתה בחולצה שחורה לא הייתה מושכת את תשומת ליבך. או שאולי זה אותו הריח הנוסטלגי שגורם לך להצפת רגשות חיוביים?

היום זה כבר ברור, שבכדי למקסם את הרווחים, למנוע בזבוז של משאבי זמן, משאבי אנוש וכסף, עלינו להימנע מלייצר פתרון קרוב – אבל לא מדויק – צריך להבין את האנשים מאחורי הסטטיסטיקות –צריך זכוכית מגדלת לראש שלהם.

הכותבת, סיון פרידמן יוסף. מנכלית ומייסדת DRILL – ממחקרי נוירומרקטינג לפענוח תובנות צרכניות.

 

המשך קריאה

ארגז כלים לתוכניות עבודה

תש״פרו מיקוד: 10 מחשבות למנהל השיווק לשנה החדשה // קרן נהיר

פורסם

ב-

לקראת השנה החדשה ובסימן הימים שבהם עלינו לסכם את העשייה שלנו בשנה החולפת, ביקשנו מקרן נהיר, ממנהלי קהילת השיווק, לשעבר סמנכ״לית השיווק של אדידס ואופל ישראל וכיום יועצת שיווק, למקד את השאלות לשנה החדשה שעל כל מנהל שיווק לשאול עצמו. לפניכם 10 מחשבות לשנה החדשה לאנשי השיווק: 

1. האם אני מעודכן מקצועית?

לא משנה איך נראה המבנה הארגוני אצלכם והאם יש פונקציות דיגיטללצידכםאת הטרמינולוגיה והפלטפורמות הדיגיטליות אתם פשוטחייבים להכיר.

מולכם יש צרכן אחד, שמקיפים אותו אמצעי שיווק ב– 360 מעלות ומנהלהשיווק צריך להכיר את כולם.

2. האם אני מכיר את השוק שאני פועל בו?

לזרוק מספרים מאומניבוסים לא נחשב להכיר את השוק.

לדרוך ברגליים אצל המתחרים שלכם ולהכיר את העשייה השוטפת שלהםנחשב.

3. האם אני שם את הצרכן במרכז העשייה שלי?

אילוצים ארגוניים, אילוצי זמן וכסף, דעות או העדפות אישיותכל אלהפשוט לא רלוונטיים כשאנחנו פונים אל הצרכנים שלנו.

בכל רגע נתון, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מהו הערך שאנחנו נותניםלצרכן והאם אנחנו פונים אליו באופן שבו הוא מצפה לשמוע מאיתנו.  

4. האם יש לי את הכלים כדי לאסוף דאטה על הצרכן שלי וההעדפות שלו?  ואם אני משתמש בכלי איסוף מידעהאם הם מספקים לי את התובנות כדי שאוכל לשרת את הצרכן שלי טוב יותר?
5. האם אני מחובר לליבה העסקית של הארגון?

האם אני מכיר את המוצר לעומק, יודע מהם היעדים העסקיים של הארגוןואני חלק מהצוות שמגדיר אותם ומוביל את האסטרטגיה הארגונית?  אם אין יעד ברור, כנראה שלא נגיע אליו.

6. מהו המיצוב הארגוני של מחלקת השיווק?

האם השיווק נתפס כהוצאה או כהשקעה? האם השיווק מעביר ידע לשאר המחלקות? אם השיווק לא נתפס כהשקעה וכגוף בעל הידע, זה הזמן לעבוד על מיתוג פנימי.

7. מתי עשיתי בדק בית לסוכנויות שאני עובד מולן?

סוף שנה קלנדרית הוא זמן טוב לנער את האבק מההסכמים והחוזים ולוודא שאתם מקבלים שירות ברמה התואמת למחיר שאתם משלמים.

8. האם אני עובד באופן מסודר?

האם בכל רגע נתון אני יודע כמה תקציב נשאר לי עד סוף השנה וכמהמשימות פתוחות יש לי עד ההשקה? האם השוטף מנהל אותי אוהאם אני מנהל את העשייה?

דוחות תקציב וגאנטים הם החלק הפחות זוהר בעשייה, אבל מקילים מאוד על השליטה.

9. יצירתיות וחדשנותהאם אני משאיר לעצמי זמן בשוטף כדי לחשוב על הדבר הבא.
10. האם אני נמצא בארגון שיעצים אותי וייתן לי את ארגז הכלים והתובנות שיהפכו אותי יום אחד למנהל השיווק הבא? אם לא, שנה חדשה היא תמיד הזדמנות טובה להסתכל קדימה. גמר חתימה טובה לכל אנשי השיווק המצייצים.

המשך קריאה

ארגז כלים לתוכניות עבודה

מאמר אורח: האם אתם Amazon ready?// טל חן

פורסם

ב-

אחד הביטויים הרווחים בתחום הקמעונאות האמריקאי הוא "Death by Jeff", כשההתייחסות כמובן היא למנכ"ל של ענק הקמעונאות המסחר amazon ולפגיעה של ההתרחבות המתמדת שלה ברשתות קמעונאים, קניונים, יבואנים ואפילו יצרנים. על פי Mintel כ-40% מהאמריקאים טוענים כי אמזון הגדירה מחדש את המונח "קניה נוחה" ו-20% אף טוענים כי הם לא יכולים לחיות ללא אמזון.

אבל בה בעת אמזון מציבה גם הזדמנויות עצומות לבעלי עסקים ומנהלי שיווק. אפשרויות לשיתופי פעולה וצמיחה. כל זה אומר שההכרזה על הכניסה של אמזון לישראל היא אירוע שצריך להיערך אליו היטב. העובדה כי אמזון מגיעה לישראל לאחר שחדרה כבר למספר לא מבוטל של שווקים במערב מאפשרת לנו לנתח את אופי ההתמודדות של השחקנים השונים ברחבי העולם, להבין את המשמעות וההשפעה של כניסת אמזון על השוק ועל הצרכנים, לזהות מה עשוי להצליח ובאילו אסטרטגיה עלינו לנקוט לאור ההתפתחות הצפויה.

רשת Best buy היא דוגמא ל"קורבן" טיפוסי של אמזון. אחת התופעות שפגעו ברשת היא ה- "Showrooming", לקוחות אשר הגיעו ל-Bestbuy להתרשם ממוצרים, אבל עוד כאשר הם בחנות, ערכו השוואה למחיר שמציעה אמזון, וקנו את המוצר שאותו הם רואים בחנות, במחיר זול הרבה יותר אונליין, באמזון.  עם זאת, Bestbuy הגיבה במהלך 2018 בשורה של צעדים שיווקיים ויצירת ערך מוסף, אשר אחד הבולטים בהם הוא פיתוח של Inhome advisors – יועצים מומחים המלווים את הלקוח בביתו. Bestbuy הצליחה בעצם לקחת את הקרב מול אמזון לזירה חדשה ולייצר צמיחה.

אבל לא רק הרשתות עומדות לקראת איום. Esty לדוגמא, היא זירת סחר דיגיטלית המתמחה במוצרי בוטיק ופריטי וינטג'. המבחר העצום הקיים באמזון כמעט וביטל את הערך המוסף של האתר בקרב הקונים הנאמנים לו. Esty ערכה השקעה אינטנסיבית במערכת היחסים עם הלקוחות תוך יצירת שיח מסוג חדש. היא מיצבה את עצמה כחותמת איכות, שם שלקוחות "גאים" להשוויץ שקנו דרכה ומסמן אותם כמבינים ואניני טעם.

לא להמציא את הגלגל – ללמוד מנסיונם של אחרים

ישנם עוד אסטרטגיות מגוונות שכדאי להעמיק בהן ולבחון את היישום האפשרי – פיתוח של מועדון הלקוחות, שילוב חכם בין זירות האונליין לאופליין, אסטרטגיית הזמנות ואיסוף משלוחים, גיבוש של חוויית לקוח ייחודית בנקודת המכירה, חיזוק המותג הפרטי והענקת שירות אישי ואנושי הינן חלק מהדוגמאות.

ובנוסף לכל אלה, עלינו לזכור כי עבור שחקנים רבים, אמזון כמו גם פעילות של ענקי eCommerce אחרים ביניהם eBay ואלי-אקספרסס, עשויה להיות גם הזדמנות גדולה. הענקים מאפשרים להציע ליצרנים ואף לקמעונאים טראפיק קבוע של לקוחות פוטנציאלים, להגיע ללקוחות בינלאומיים, לייצר שילוב של שירותי משלוח וזירות דיגיטליות ולהיות מנוע צמיחה שאפשר בהחלט להרוויח ממנו.

אחת הדוגמאות שאפשר ללמוד מהן היא הפעילות של רשת חנויות הכלבו Kohl's. הרשת מאפשרת ללקוחות אמזון להחזיר מוצרים לסניפי הרשת.בנוסף, Kohl's – כמו גם רשתות אחרות – השיקו דוכנים ייעודיים למוצרי אמזון בחלק מחנויות הרשתות. שיתופי פעולה מסוג זה מושכים קונים לחנויות ומגדילים את ה-traffic בחנות.

הכותב הוא מנהל חטיבה בחברת Adkit המתמחה בייעוץ עסקי ומחקר גלובלי

המשך קריאה

ארגז כלים לתוכניות עבודה

תעביר את זה הלאה // יריב עמית

פורסם

ב-

תעביר את זה הלאה / יריב עמית

כולנו חולמים שהסרטון שהפקנו יהפוך במהירות לויראלי וייצר באזזז תקשורתי…

אבל האם בדרך אנחנו שמים לב לכל הפרמטרים החשובים ?

יריב עמית בסקירה מרתקת על הסרטונים שהצליחו לעשות זאת ובגדול

 סוכנות הקריאייטיב הבריקה עם הרעיון, אפילו המנכ"ל שלכם שמע ויצא מגדרו. אבל רגע לפני שאתם מפיקים סרטון ויראלי, חשוב שתשאלו את עצמיכם שאלה אחת חשובה: האם אתם הייתם מעבירים את הסרטון לחברים אם הוא היה נשלח אליכם בווטסאפ ?

אם התשובה היא כן, תנסו להבין למה –כי הסרטון מאוד מצחיק, או מרגש עד דמעות, כי הוא גרם לכם להזדעזע, או שהוא מהמם ביופיו, כי הסרטון חכם בטירוף, או כי הוא פשוט גרם לכם לעצור לרגע ולהתפעם.

קבלו את הסרטונים הויראליים הכי טובים בכל הזמנים. כפי שתראו, חלקם נעשו בתקציב זעום ואחרים הינם הפקות ענק לכל דבר. אך המשותף לכולם –  כל אחד מהם פורט על רגש מסויים, ולעיתים אף על יותֳר מאחד. על פי סקרים שנעשו שלושת הפרמטרים שצויינו כמשפיעים ביותר על ויראליות של סרט הם – היותו של הסרט מרגש ומעורר הזדהות, מצחיק או מפעים.

 

חכם ופשוט

סרטון של להקת דאפט פאנק המשתמש רק בידיים. כל כך פשוט, כל כך חכם – זה בדיוק מה שגרם לאנשים להעביר אותו הלאה והוא זכה ל 68 מיליון צפיות.

 

Will it blend

ב 2006 חברה קטנה לייצור בלנדרים בשם "בלנדטק" ציינה שבע שנים של כישלון מוחלט למוצר הדגל שלה, בלנדר רב־עוצמה שלא עניין אף אחד מאז שהושק. באותה שנה החברה החליפה מנהל שיווק, ובאוקטובר עלה ליוטיוב סרטון שבו המייסד טום דיקסון, עוטה חלוק מעבדה, שואל  "Will it Blend?"ומכניס לבלנדר כדור גולף. השיטה היתה פשוטה: הבלנדר הוצג בסרטונים כשהוא טוחן אייפונים, המבורגרים של מקדונלדס, יהלומים מזויפים מזירקון ואלבומים של ג'סטין ביבר. 130 הסרטונים שעלו מאז זכו לכמעט 300 מיליון צפיות, ודיקסון והבלנדר הגיעו לתוכניות אירוח, פסטיבלי פרסום ואפילו לתוכנית בערוץ ההיסטוריה. "זו ההוכחה שכל מוצר יכול להיות ויראלי", ברגר כותב בספרו, ומוסיף את מה שלדעתו היה סוד ההצלחה של הסרטונים: לא היה שם "טריגר" חזק במיוחד, אבל כן היה רגש חזק – ההשתאות מיכולת ההרס

 

דאב: יופי אמיתי

אחת מהפרסומות הויראליות החזקות ביותר שנעשו. הפרסומת של "דאב" מרגשת עד כדי דמעות ומפעימה במיוחד. הסרטון מציג את ​​האומן גיל זמורה מצייר נשים על פי האופן שבו הן מתארות את עצמן (כיוון שהוא לא יכול לראות אותן). זמורה מבקש "ספרי לי על הסנטר שלך", והנשים משיבות בדכדוך, "הוא קצת בולט, במיוחד כשאני מחייכת", או "אמא שלי אמרה שיש לי לסת גדולה". בשלב הבא זמורה מבקש מהחברות שלהן לתאר את אותן נשים והוא שוב מצייר אותן. הרישומים שהתקבלו והתבססו על תיאורי החברות מושכים ונראים דומים יותר לנשים עצמן, מאשר אלו המבוססים על התיאור העצמי. הסרטון מעביר את המסר שנשים ביקורתיות מדי כלפי עצמן.

 

Shoes 2007

ליאם קייל סאליבן הוא קומיקאי אמריקאי, שחקן ומנהל. סאליבן הופיע במספר הופעות אורח בתוכניות טלוויזיה, כולל בנות גילמור, אבל לא פרץ. הוא הפך מוכר דווקא בזכות הסרטונים הויראליים שהעלה ברשת וזכה בפרס בחירת הגולשים בשנת 2008, בקטגוריית הווידאו שנוצרה על ידיו עבור המילה "נעליים". ניתן לראות את התשדיר הזה ולחשוב בקלות על מותג נעליים צעיר, חוצפן ומרדני .

 

הסכין של סופר פארם

הפרסומת המדהימה, אשר הפכה ויראלית בכל העולם, מציגה בחור עם זקן אשר מוריד אותו לראשונה לאחר 14 שנה ומגיע לפגוש את משפחתו, אשתו, ילדיו והוריו. בסרטון ניתן לראות את התגובות המדהימות שלהם המייצרות כאן את הסיפור הויראלי.

 

גם חיות תמיד עובד

חיות זה תמיד עובד, במיוחד בסרטון הזה שהוא די פשוט לביצוע. זהו סיפור אהבה בין שני חתולים המתואר על ידי שיר בצרפתית בצורה כה רומנטית! שלא מפסיקה להעלות חיוך.

                                         

10 hours walking

בניסוי שנעשה לקחו בחורה ונתנו לה לצעוד ברחובות ניו יורק במשך 10 שעות ופשוט צילמו את התגובות של האנשים כלפיה. התגובות היו כה משעשעות ומצחיקות, או מרגיזות ומכעיסות  – כך שאף אחד לא נותר אדיש לסרטון

 

תרקוד את זה

ילדים מייצרים סרטונים ויראליים, חיות, וגם.. ריקודים טובים. זהו סרטון ויראלי שזכה לכ- 300 מיליון צפיות ומתאר הופעה של קומיקאי, הרוקד סגנונות ריקוד שונים לפי השנים

 

ריקוד האסירים

אין כמו ריקוד – כבר אמרנו, וריקוד המוני זה בכלל טוב. קחו את זה, הכניסו לבית כלא עם אסירים ושחקנים, צרפו את הריקוד הכי מפורסם בעולם של מייקל ג'קסון "thriller  " וקבלו 68 מיליון צפיות

 

 Wedding entrance to "forever"

 "JK ריקוד הכניסה לחתונה" הוא וידאו ויראלי שהועלה במקור ל- YouTube ב -19 ביולי 2009, ומציג את מצעד הכניסה לחתונה של ג'יל פיטרסון וקווין היינץ. ב -48 השעות הראשונות, הסרטון נצפה יותר מ -3.5 מיליון פעמים. ההעלאה המקורית של הסרטון הייתה הסרטון השלישי הפופולרי ביותר ב- YouTube ב -2009, ועד ספטמבר 2016 הוא נצפה בסביבות 93.4 מיליון פעמים.  במגזין "טיים" הסרטון דורג במקום ה -15 ברשימת חמישים הסרטונים הגדולים של YouTube.

 

מחזמר סטייל

סרטון ויראלי של סטארבקס בסגנון מחזמר. פשוט כל כך ומעורר

 

הוויסקי של ניק

ניק אופרמן עושה מה שהוא עושה הכי טוב, בסרטון עבור המזקקה סקוטש Lagavulin: הוא שותה וויסקי ויושב בשקט על יד אח דולקת במשך 45 דקות. הסרטון גרף למעלה מ-3 מיליון צפיות.

 

United breaks guitar

דייב קרול לא היה האדם הראשון ששירות לקוחות של חברת תעופה התעלל בו. אבל הוא היה הראשון שהראה כיצד אדם אחד חמוש ביצירתיות, כמה חברים, 150 דולר ואינטרנט, יכול להפוך תעשייה שלמה. חברת התעופה יונייטד איירליינס שברה את הגיטרה של דייב בזמן בדיקת התיקים. לאחר שמונה חודשים בהם דרישתו לפיצוי מהחברה – לא נענתה, הוא החליט לכתוב שיר על המקרה: united breaks guitar והעלה אותו ל-YouTube. ארבעה ימים לאחר השקתו, הסרטון כבר גרף מיליון צפיות. המניה של יונייטד איירליינס ירדה ב -10%, והשילה 180 מיליון דולר. דייב הופיע בכל הרשת וברשתות הטלויזיה.

"United Breaks Guitars" הפך להיות דוגמה ליחסים החדשים בין החברות לבין הלקוחות שלהם, והוכיח את כוחו של קול אחד בעידן המדיה החברתית. המקרה הפך להיות אמת מידה בתעשיית שירות הלקוחות והמוסיקה, כמו גם מיתוג וחוגי מדיה חברתית. כיום, יותר מ -150 מיליון איש מכירים את הסיפור. דייב הוציא ספר ובו פיתח את הפילוסופיה "פשוט תעשה", שהפכה אותו לאדם האידיאלי לקחת על עצמו מאבק נגד תאגיד גדול. הוא תיאר איך הרגיש להיות במרכז הטירוף התקשורתי וכיצד נהפך להיות כותב שירים מבוקש ודובר ציבורי.

 

איך מקדמים פרינגלס

מה יש בסרט הזה שזכה ל- 149 מיליון צפיות ?הוא מפעים! הוא מדהים!!! והוא גורם לך להרגיש שאתה חייב לשתף כדי שאנשים נוספים יצפו בו

 

Volvo by van damme

רעיון אחד גדול. נקודה.

 

הכותב: יריב עמית, מנכ״ל העדשה – בית הפקות וידאו יצירתי.

 

 

המשך קריאה

פופולארים לאחרונה

כל הזכויות שמורות © 2017-2079 | בשיתוף קבוצת ה-MIZBALA