עקבו אחרינו ברשת

טורים ומאמרים

ניתוח קמפיין: "הויי פיי בגני בזק" // עטרה בילר

פורסם

ב-

בשורה התחתונה, השורה " הויי פיי בגני" קורצה מגאונות. אי אפשר היה למצוא שורה טובה יותר למכור ויי פיי שהיתרון שלו הוא גישה לכל חדרי הבית עד כדי כיסוי חצר הבית מאשר "הפרח בגני" של זהר ארגוב.

השיח על מכת השירים בפרסומות בטל בששים אל מול שורה זו, כי לא פשוט ולא טריוויאלי להתאים שיר למסר ולעיתים האילוץ שולח את יוצרי הפרסומת לסטנדרטים גבוהים במיוחד של הפקה רק כדי לפצות ולחפות על הלקות הזו. אבל ההתאמה המקרית בין הפרח בגני לבין הויי פיי בגני נפלו כפרי בשל לחיקם של הפרסומאים ומשם הדרך להצלחתה של הפרסומת נסללה.

 

מלך בלוקיישן וסיטואציה של ימי הביניים, עוטה כתר וממוקם בארמונו, הוא דמות שהורגלנו לשמוע אותו דובר אנגלית במבטא בריטי. או סקוטי. ובמקרים קיצוניים – צרפתית. אבל חלילה לא דרומה מכך.

מאות אלפי שעות של סדרות, לרבות משחקי הכס אבל לא רק, טבעו בנו את התבנית של מלכים קדמונים מיבשת אירופה שהמוזיקה שהושמעה בחצרם הייתה מוזיקת ברוק עתיקה שנוגנה על צ'מבלו או נבל וננשפה בחלילים וחצוצרות בקצב המינואט, הפולונז או הרונדו.

אז זהו שגם פה נוכחת המוזיקה והחצוצרות אולם אנחנו נשאבים לסצנה מזרחית אסלי ועוד מהמקור העמוק והקמאי שלה. המלך זהר ארגוב. הסלסול הראשוני של המלך שבאמת נראה כמו המלך זהר יותר מאשר כמו המלך ארתור – משגר אותנו על המקום הישר להתקפת צחוק.

אם מצליחים להתגבר בצפייה הראשונית (אני לא) אפשר להתרכז במלים.

המלך עצוב. למעשה כך מתחיל הקליפ. גידי גוב מספר סיפור שמתחיל כמו אלפי סיפורי אגדות או כמו פרק מערוץ קטנטנים או הטלוויזיה החינוכית – מבוגר קורא סיפור מתוך ספר לפעוטות שיושבים סביבו. מלך שיש לו הכל אבל חסר לו משהו. התחלה מצוינת שנופלת על תכניות לפעוטות. הקדימון החסוד והחינוכי, והמלך הבריטי הם מתיחת הרוגטקה לאחור רק כדי לצלוף בנו עם "הפרח בגני" שיר ייללני ונואש שצמחנו עליו, וחלקנו – הרחק ממנו. שיר של סטלנים מהתחנה המרכזית, של הפריפריה המתוסכלת. לא שיר של ארתור וגם לא של הנרי השמיני.

אז המלך, שאיננו הנרי, עצוב כי הויי פיי לא מגיע לכל חדריו.

מדובר בטרגדיה. קל להזדהות עם ויי פיי כושל שמבאס אותנו. בעיקר נוכח ההתמכרות שלנו לנייד. זוהי הצדעה חרישית אך ברורה להיותו של ארגוב נרקומן ידוע. אז בקליפ הוא מכור לנייד והקריז איננו קריז סמים אלא קריז ויי פיי.

הוא מתנהג כמו עריץ. מתהלך על שולחן עמוס כל טוב ואנשי החצר מתרפסים בפניו, מפנים בהדרת כבוד את דרכו מצלחות עמוסות מעדנים, ונערות החצר נעצבות בעיצבונו.

מדויק וסאטירי להחריד.

גידי גוב בתפקיד הנער – שליח הנחות, נורה מתוך מקלע או תותח אל תוך חצר הארמון.

לגוב יש כובע של נער שליחויות או משרת, עם נוצת ענק שנעה בתזזיתיות. הוא מגיע כדי לבשר למלך העצוב את בשורת be הנתב הזה – חברים – כמה כיף לנתב הזה – כמה שירים שרו לו, כמה כתרים קשרו לו. ככל ששרים לו ומרימים לו יותר אני מבינה פחות ומתאהבת יותר כי ככה זה בפרסומות- תסגרי את השכל – תתאהבי ותאמיני. מאמינה. נתב be. הנוצה הכחולה שמעטרת את מלבושו של גוב זזה בעצבנות אך באושר – הוא שמח כי הוא עומד לשמח את המלך העצוב.

מצב רוחו של המלך משתנה מקצה לקצה – הוא קיבל נתב שמבטיח קליטת ויי פיי בכל חדרי הארמון וגם, כאמור, ב'גנו'. אנשי החצר, החצוצרנים, הנשים היפות, המשרתים – שמחים בשמחתו של המלך. ברור לכולנו שיכול להיות שהיום יהיה יום ללא עריפת ראשים!! המלך מרוצה ויתכן שהויי פיי יעסיק אותו ויסיח את דעתו מכמה רגעי עריצות.

הסוף טוב כמו בכל סיפור אגדה ולי, כצופה, נגמר האוויר מצחוק וכן – הצלחתם לעורר את סקרנותי לגבי המכשיר הלכאורה לא חשוב הזה בבית שקוראים לו נתב אינטרנט/ נתב ויי פיי. הוצאתם אותו מארון התקשורת עשיתם לו פו והסרתם ממנו את האבק, הפיזי והרעיוני. ורק עוד מילה – אהבתי איך שעבדתם עם כל הזמרים כולל עומר אדם, על הגיית המילה ויי פיי. זה לא טריוויאלי.

טורים ומאמרים

ניתוח קמפיין: "הוט – אופירה, ברקו ורונאלדו" // עטרה בילר

פורסם

ב-

נתחיל בזה שהפרסומת שהשיקה לראשונה את הקונספט There is no place like Hot עם גל גדות לא רק שהייתה טובה בעיני, אלא הניחה על הפסים את המותג הוט. לפני כן חשתי שהוט מעדכנת שוב שוב את ספירות המלאי שלה: טאלנטים, תכנים, חבילות, ערוצים, שירותים.

רק כאשר ראינו את גל גדות מדברת על השטיח האדום בהוליווד על איכות הטלוויזיה שיש בישראל. בבית. התחלנו להבין שהוט בחרה להיות הטלוויזיה המקומית, המקורית המובילה. על משקל המשפט There is no place like home שהוא גם מטבע לשון אוניברסלי וגם משויך לקוסם מארץ עוץ – אייקון אלמותי של בידור וקולנוע – אנחנו מקבלים את הוט – שהופכת להיות הבית הישראלי של בידור ותוכן במיטבו. טלוויזיה כמו שרק בישראל אפשר לעשות ולקבל

הקטטה המגוחכת עם 'זינה'  – הדמות הגאונית בגילומו של שלום מיכאלשווילי – דמות שהוט בחרה להדגיש – היה מצחיק ונכון לסיפור. גדות הצליחה בהוליווד ובעולם כולו, וזינה מנסה לגנוב ממנה זרקור וצומי. מצחיק ורלוונטי לטלוויזיה שהיא גם מקורית אבל גם נוגעת בגלאם הקוסמופוליטי. התלהבתי מזה שהוט הבליגה על הדחף לפרוש לראווה גדודי טאלנטים, לטובת פוקוס. במקרה של גדות וזינה – הפוקוס היה על גדות וזינה.

אבל הפרסומת הנוכחית יותר ממאכזבת. ישנה הרגשה של רעש גדול סביב הצעת ערך קטנה. תחילה, יש משהו צעקני באופירה וברקו בלי קשר לכלום. הצמד שנוי במחלוקת. יגידו מה שיגידו על העובדה שהם מוכרים ומייצרים באז, אופירה וברקו הם ללא צל של ספק הדגמה של חספוס ישראלי ווולגאריות מוגזמת.

אופירה וברקו צעקנים. הם לא באמת נותנים מקום זה לזה למרות שלכאורה הם חשים מאד נוח זה בנוכחות האחר. אופירה צוחקת בקול רם ובהגזמה כאילו שנאמר לה שזה ה signature שלה. ספרתי והיא צוחקת 4 פעמים בפרסומת. ברור שהיא מאוהבת בעצם המחשבה שיש לה ייחוד ומשכפלת שוב ושוב את הצחוק המבעבע שלה שלעניות דעתי לא קשור לכלום. הצחוק של אופירה הוא filler. כשאין לה מה להגיד או איך באמת לאלתר מבחינה עיתונאית, אופירה פורצת בצחוק. מבחינתי זה מזמן כבר לא מחזיק מים. זו קריקטורה עצובה.

ברקו ואופירה שבטוחים שהם כריזמטיים ובעלי סקס אפיל אינסופי, מופיעים לצד כריטיאנו רונאלדו ששילמו לו הרבה כסף כדי לשבת על ספה ולהגיד שלש מלים בעברית עילגת ובמבטא ספרדי שנשמע מאז שהוא בטורינו יותר איטלקי. אז יש לנו 3 נעדרי כריזמה שלא אכפת להם שאין להם כריזמה כי היי, משלמים להם הרבה כסף על מה שהם עושים. רק אחד מהם, כריסטיאנו רונלדו, מקצוען בתחומו. שחקן הוא לא.

השיחה המאז משעממת ומתאמצת נורא להצחיק נסבה סביב כמה נתנו לרונאלדו תמורת הפרסומת והחמש מאות מגה שלשבריר שניה ניתן לחשוב שמדובר בחמש מאות אלף יורו או שקלים – אמור להיות הפאנץ' הכי מפתיע והכי מצחיק עלי אדמות, רק שזה יבש צפוי ומאכזב.

כל הנושא של סלבז שעולים כסף מנוצל לרעה עם הומור שאולי היה יכול להיות טוב ואדג'י אך פוספס ובגדול. אני לא נגד סלבז בפרסומות אבל אני בעד לקחת אותם למקומות רלוונטיים. משיח לסלקום TV אם אנחנו מדברים על טלוויזיה, זה שידוך שנעשה בגן עדן. שני כהן בתשעה מיליון – אליפות. והיד נטויה. כאשר הדמות נכונה (עלמה זק לסנו ספארק) והטקסט שנון  – יש ערך מוסף להיותו של השחקן ידוען.

במקרה של אופירה,ברקו ורונלדו מדובר בבחירה בהמית של מפורסמים, טקסט נבוב חסר הומור ורעיון נעדר. אין שום דימיון לסיפור גדות וזינה על השטיח האדום שאפשר וצריך היה למנף הלאה לכל הפרסומות של הוט. והאתגר מתחיל להיות מעניין דווקא כשהצעת הערך טכנית ולכאורה יבשה. זהו המבחן האמיתי של פרסום טוב. שם הוא יכול להפגין את גדולתו. וכפי שדויד טמיר ז"ל אמר בזמנו – איפה שיש מסוק ומצנח עם הלוגו סימן שאין אסטרטגיה. אז מבחינתי אופירה ברקו ורונאלדו הם המסוק והמצנח. רק שהם עוד יותר קלישאות.

המשפט המעניין There is no place like Hot מודבק לפרסומת כמו פאה נכרית מביכה ואל מול חוה אלברשטיין ששרה עבור המתחרה "אם למות כמו כלבה אז לפחות שהטלוויזיה תהיה טלוויזיה"  – זה לא כוחות.

המשך קריאה

טורים ומאמרים

ניתוח קמפיין: "הגרלת הלוטו של מפעל הפיס – כוכבי ריאליטי"

פורסם

ב-

בשביל המיליון, מתוך הקמפיין
בשביל איזה מיליון, מתוך הקמפיין

במהלך שהוא מצד אחד גרנדיוזי אבל מצד שני צוחק על עצמו, מצליח הלוטו לעשות קאם בק ראוי. הלוטו שהשמיע קול ענות חולשה במשך תקופה לא מבוטלת, ושוחח עם הציבור אך ורק דרך הלוטוגוצ'ים – הלא הם מספרי ההגרלה המונפשים – חוזר ובגדול עם חלום הכסף הגדול. חלום הכסף הגדול תמיד היה ה DNA של הלוטו. מפעל הפיס עשה הרבה שמיניות סביבו כדי להיראות יותר הוגן, פחות חומרני, נדבני. אבל קשה מאד להסתתר כשאתה מציע את האפשרות להגריל עשרות מיליוני שקלים חדשים ולשנות חיים. בסופו של יום מה שהלוטו מציע לצרכן זה את להפוך בן לילה למיליונר. כי לתרום למטרה חברתית טובה אפשר בעוד מאות דרכים אבל רק הלוטו מאפשר לזוכה לחיות חיים חדשים ואחרים.

כדי להתמודד עם התפנית החדה, ההתעשרות הפתאומית והאפשרות להפוך לנובו – ריש חזירי, יצר הלוטו את האתוס של הצדק הפואטי. נכון. אנחנו מתעשרים בן לילה אבל זה לא ממניעים קפיטליסטיים ריקניים ושטחיים. לא רק כדי לקנות את היאכטה אלא כדי להתחשבן עם כל מי שעשה לנו עוול כשהיינו חלשים ועניים. על פי האתוס הזה – המוסכניק שעשק אותנו, הבוס שהתעלם מאתנו או בעל הבית שהתעלל בנו – ראויים להיקנות "החוצה" מנכסיהם". מגיע לנו לנקום בהם כי מגיע להם. חלום הצדק הפואטי מצדיק את ההתעשרות כי היא לא חומרנית ולא רכושנית, היא נועדה להחזיר את האיזון לטבע.

בתקופה הלא קצרה של אסטרטגית הצדק הבטיח לנו הלוטו להיות עשירים אבל גם מצפוניים ומובילי סדר בעולם. ולכן הלוטו היה יותר ערכי ופחות 'אוליגרכי' מכפי שנתפס, אולי, בעברו כשהבטיח לייצר מיליונרים צועקים בטירוף מאחורי המסכה האדומה… כעת, אחרי שהלוטו היה בסוג של מסרים מאד שקטים, הוא חוזר לדבר על הפרס הגדול, אבל הפעם מזווית רעננה. והזווית הרעננה אומרת שכל זוכי הריאליטי מקנאים כי כל זוכה וזוכה, לא חשוב באיזו תכנית ריאליטי זכה, קיבל רק מיליון שקלים, בעוד שהלוטו מעניק פי 80 יותר למי שלא חייב לסבול את מה שהם סבלו. בלוטו לא צריך לא להתקלח, להתבוסס בבוץ, לחיות על כוס אורז ולשאת השפלות חברתיות. השיר שהם שרים מבוסס על שיר הילדים ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת והמופע – קנאה שלהם ילדותי ולכן מצחיק ומפתיע.

השיבוש המצחיק הוא הפער בין ה glam הזוהר, המוקפד והנוצץ של כוכבי הריאליטי, אל מול הקנאה הקטנונית וההשוואה הלא מכבדת שעוברת בשיר שהם שרים. הלוטו תמיד מתפתל סביב צביעת הפרס הגדול בערכים ומשמעות. כל זווית של 'למה להתעשר' היא מבורכת. ידוע שכולם חולמים להתעשר וכמעט כל מי שחולם יודע בדיוק מה יעשה עם כל גרוש וגרוש. אבל מחקרים מראים שזה די מחרפן להתעשר instant ולכן כל מסיח דעת מעושר סתמי – מבורך. ההשוואה לכוכבי ריאליטי היא זווית מעניינת שמהווה סוג של עוגן לא רק כספי אלא ערכי. למעשה, כשאתה זוכה בלוטו אתה גם הופך להיות סוג של כוכב ריאליטי, רק קצת יותר בגדול ועם פחות מאמץ.

המשך קריאה

מצייצים jobs

תוכן מותגי

קראו גם

כל הזכויות שמורות © 2017-2079 | בשיתוף קבוצת ה-MIZBALA