להכיר את ארז
אני ארז בן 33 מראש העין. חיפאי במקור. נשוי למוריה.
גדלתי בחיפה, התחלתי לעבוד באגודת הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה לפני עשר שנים. מהר מאוד הגעתי לתפקיד של מנהל השיווק של האגודה.
תמיד היה לי חלום להיות מעורב חברתית ומהר מאוד התגלגלתי בעצם לעולמות השיווק והפרסום.
באגודת הסטודנטים, למדתי את כל עולם הדיגיטל לבד. עשיתי בזמנו הכל, הייתי הקריאטיב, הייתי המקדם. ממש עשיתי הכל.
היה לי חלום ללכת לעבוד במשרד דיגיטל והגעתי ל"Blink" שהוא בית ספר לעולמות הסושיאל. שם הייתי מנהל פרוייקטים. עסקתי בתוכן שיווקי וגם בתחום משפיענים עבור הלקוחות, שיתופי פעולה עם מדיה, עבודה מאוד רחבה עם מותגים ועוד.
בהמשך עברתי ל"Smoyz" שם שימשתי כסופר וייזר. עבדתי עם הרבה מותגים "נשיים" כמו "ניקול", לילי", "האגיס", "לאישה". שם למדתי המון צדדים על עולם שיווק שלא הכרתי קודם לכן.
משם הגעתי ל"דבי תקשורת" כמנהל שיווק ופיתוח עסקי של הקבוצה, מקום מאוד מלמד.
למעשה יצא לי לעבוד בדיגיטל, כסופר וייזר, כמנהל פרוייקטים. בעצם עבדתי במגוון תפקידים וסוגים שונים של חברות. הגעתי ל SHARE כאשר אני מכיר את עולם השיווק והפרסום מ א ' – ת'.
קצת פיקנטריה עליך
אני בא ממשפחה של שבעה ילדים. יש לנו במשפחה שני זוגות תאומים בהפרש של שנה.
אחותי היא שחקנית בהוליווד כבר הרבה שנים, שמה אודיה רש. אודיה הגיעה לאחרונה לישראל כדי להשתתף בסדרה "בעלת החלומות". דוד שלי הוא אושיק רושינק ממכון מחקר רושינק.
תחום המשפיענים הוא תחום יחסית צעיר והוא עבר הרבה שינויים. ספר על ההתפתחות של התחום
אכן זה תחום שהשתנה לחלוטין. פעם היו תקציבים קטנים, לא היה בריף ולא היה קריאטיב.
גם הלקוחות וגם אנחנו פחות הבנו את העולם של המשפיענים, היתה חובבנות, לא היה אינסטגרם.
העולם הזה צמח והתפתח והכלים הלכו והשתכללו.
היום המשפיענים זה הקמפיין.
יש קמפיינים שמתחילים במשפיען ואז עוברים לעולמות הדיגיטל ולשאר הנגזרות. העולם הזה התפתח בטירוף. פעם היו 2-3 חברות משפעינים, כיום יש 15 חברות משפיענים וכ- 15-20 משרדי פרסום שעובדים עם משפיענים.
מבין חברות המשפיענים, אני המנכ"ל היחיד שמגיע מעולם הפרסום – זה הבידול שלנו. אני גם משתדל להביא לחברה אנשי פירסום ויח"צ ויש גם משפיענים שעובדים בחברה.
מה חשוב ללקוחות שלכם בעבודה עם המשפיענים ?
כולם מחפשים כמה שיותר עוקבים, מחפשים משפיענים שיהיו כמה שיותר חמים, טובים ומעניינים וכמובן מתאימים לעולם התוכן הרלוונטי.
איך אתם בוחרים עם אילו סוג משפיענים לעבוד ?
זה תלוי בדרישות של הלקוח, הלקוח יודע איזה משפיענים הוא רוצה ואיזה משפיענים עובדים לו הכי טוב.
הלקוח בא עם החלום ואז מתחילים להפוך את זה למציאות. בסופו של דבר, הכל מתנקז לסטורי. לפני הקורונה 90% מהקמפיינים היו בפיד והיום 90% הם בסטורי.
זה שינוי מהותי, שמשנה את הגישה למשפיענים. פעם היית צריך לבחור משפיען ממש מעניין ויצירתי כי זה בפיד. היום אתה צריך להביא משפיען שמשיג תוצאות, שיש לו הרבה חשיפות והמרות וכזה שיודע להביא קהל של עוקבים.
אנחנו רואים את זה בניתוחים שלנו יכול להיות משפיען עם 100 אלף עוקבים ומשפיען עם 90,000 עוקבים ויכול להיות שלמשפיען עם ה 90 אלף עוקבים יהיו יותר צפיות בסטורי אפילו פי שתיים או שלוש, מאשר זה עם ה100 אלף עוקבים.
המוכרות היא פקטור משתנה פעם כולם היו רוצים את יוצאי "האח הגדול" היום אנשים די נרתעים מ"המוכרות" ורוצים יותר את המקצוענות. אני יכול לתת דוגמא לשתי משפיעניות – דנית גרינברג ועינב בובליל שנחשבות למשפיעניות הכי חזקות מתוך 15 המשפיעניות הכי נחשבות.
הן חזקות כי אחרי "האח הגדול" הם ירדו לחיי המציאות, כי הן יוצרות תוכן . יש להן קהילה של בנות שמקשיבות להן, שמתייעצות איתן. הן כל היום מתקשרות עם הקהל שלהן
"המוכרות" זה לא מספיק, מי שלא עובד בזה ומעלה 20-30 תכנים, לא יהיה קיים תוך חודשיים שלושה.
עד כמה קריאטיב שנהגה בעמל רב בא לידי ביטוי בפעילות של המשפיענים ?
אנחנו תמיד רוצים לעשות קריאטיב, אבל בסופו של דבר, אם אנחנו מעלים קמפיין בסטורי של המשפיען, צריך שהסטורי ייראה כמו הסטורי שלו.
לפעמים אנחנו באים עם רעיון טוב, אבל בסוף משפיען לא עובד לפי בריף.
אתה חייב לתת לו להביא את שלו, הם לא שחקנים. צריך לתת להם לעשות את שלהם, אחרת זה לא יעבוד. הקריאטיביות והאותנטיות נאבקות זו בזו.
עד כמה נושא הדאטה נוכח בעולם משפיענים ?
דאטה הוא כלי הנשק הכי מרכזי בחברה שלו. אנחנו עובדים עם עשרות מותגים, עם מאות ואלפי משפיענים, בסוף אנחנו צוברים מידע על כל משפיען – כמה חשיפות, כמה הקלקות הוא מצליח להשיג. הנתונים הללו הם הדאטה.
היום כשבא אליי לקוח עם תקציב, אני יודע למקסם לו את התקציב הזה. אני לא שולח אותו להתנסות עם משפיענים לא מוכרים. אני יודע לכוון אותו כדי שישיג את התוצאות המבוקשות. פעם העולם היה יותר Free style. אני שמח על ההתמקצעות הזו.
אתם עובדים עם סלברטאים, עד כמה זה זוהר ?
זה לא זוהר, המרדף אחרי המשפיענים קשה ומתיש, אתה צריך באמת לבדוק כל הזמן ולהיות במעקב שהדברים נעשים. זה מספק אבל העבודה קשה ולא מדובר ב"גן של שושנים".
מה יהיה בעתיד עם התחום הזה ? יהיו דברים חדשים ?
אני שואל את עצמי כל הזמן את השאלה הזאת . אני לא יודע להגיד.
עולם המשפיענים תמיד יישאר. האינסטגרם והסטורי לא הולכים להיעלם
למרות שמנסים להחיות את הפיד, הפיד כבר מת – אנשים לא גוללים הם לוחצים על הסטורי
יש חשיפה של פי מאה לסטוריס, נכון זה נעלם בסוף אבל לקוחות מבינים ויודעים.
מעטים הלקוחות שיבקשו קמפיין בפיד – ומי שיבקש יש לו הסבר למה לעשות את זה
בסוף כולם מכוונים לסטורי.
תובנה לשיתוף
יש לי הרבה תובנות על גיוס עובדים. יש קושי לגייס עובדים לתחום. אני אמנם פחות "סובל" מזה כי
יש לי הרבה עובדים שרוצים לעבוד בתחום המשפיענים. אבל כל שבוע אני מקבל הודעה ממשרד דיגיטל/ פרסום לגבי צורך בעובדים. יש מצוקה וכולנו צריכים לחשוב מה אנחנו עושים.
הרבה משרדים בתחום הדיגיטל והפרסום כבר עשו התאמה ולא משאירים עובד עד עשר בלילה
וגם מאפשרים לעבוד מהבית. צריך להבין, אני מתחרה על עובד/ת בני 26 שסיימו עכשיו את התואר שצריכים להחליט לאן ללכת. אני צריך לגרות אותם, אחרת ילכו להייטק.
זו עובדה שפחות אנשים באים לעולם הפרסום ויח"צ, אנחנו צריכים לחשוב מה יהיה בהמשך.
מותג שמייצג אותך – ולמה ?
Pandazzz מותג מזרונים/ מצעים/ מגבות – עולם הבית.
בחרתי בו בגלל שזה מותג שמאמין במשפיענים. מותג שעושה עבודה בגובה העיניים
אני מאוד אוהב איך שהם מדברים ללקוח ואני אוהב את הפרסומים שלהם
הם עושים פרסום באמצעות משפיענים ופודקאסטים, הרבה תוכן ומיקסום תקציב
הם מבינים את זה ואני מתחבר למותג בגלל זה.